Kraftig ökning av resebokningar efter slopad UD-avrådan

Den 18 juni gick UD ut med beskedet att avrådan för icke-nödvändiga resor till 10 länder hävs från den 30 juni. Detta resulterade i en femdubbling av antalet sökningar och en fördubbling av bokningarna till Spanien, Grekland, Kroatien, Italien, Frankrike och Portugal, visar statistik från resebyrån Ticket.

Den 18 juni, dagen innan midsommarafton, så gick UD ut med att de den 30 juni lyfter avrådan för icke-nödvändiga resor till 10 länder (Spanien, Italien, Kroatien, Grekland, Portugal, Belgien, Frankrike, Luxemburg, Schweiz och Island).

Beskedet resulterade under midsommarhelgen till en femdubbling av antalet sökningar till framförallt Spanien, Kroatien, Grekland, Portugal, Italien och Frankrike. Störst var ökningen till Portugal, dit sökningarna 14-dubblades.

- Stängda gränser, karantänkrav på resmålen och UD-avrådan har gjort att försäljningen av sommarresor i princip utraderats de senaste månaderna. Intresset för sommarresor har dock inte försvunnit, och vi kan se att det funnits ett uppdämt behov hos många svenskar, säger Michael Kapil, marknadschef på resebyrån Ticket.

Resebokningarna har stadigt ökat sedan UD:s besked, och redan veckan efter midsommar gjordes drygt dubbelt så många bokningar som veckorna innan. Det ostadiga vädret de senaste dagarna har därefter fortsatt driva upp bokningsvolymerna. Eftersom de flesta familjer brukar lägga ett par veckor på research innan de bokar sin sommarresa så förväntas bokningsvolymerna fortsätta öka även de kommande veckorna.

Den rådande situationen med UD-avrådan till de flesta länder i världen har dessutom lett till stora förändringar i svenskarnas bokningsmönster.

- Spanien och Grekland är alltid storfavoriter bland svenskarna, men de stora vinnarna på UD:s besked är Italien, Frankrike, Kroatien och Portugal som klättrar kraftigt på topplistorna jämfört med tidigare år. Sommarens förlorare är istället klassiska semesterresmål och storstadsdestinationer i USA, Thailand, Turkiet och Storbritannien, säger Michael Kapil.

Tickets butiker har också märkt av ett kraftigt ökat intresse för sommarresor, och många frågor handlar inte bara om pris och utbud utan även om eventuella krav på karantän eller läkarundersökning vid ankomsten till resmålen.

- I år är det mer än vanligt att hålla koll på när man bokar sommarresa. Förutom UD:s rekommendationer vill man ju även veta vilka resmål som släpper in svenskar utan läkarundersökning eller karantän som kan lägga sordin på semestern, och även om det finnas regler om ansiktsmask på flyget eller flygplatsen, så det är viktigt att kolla upp vad som gäller med sin resebyrå eller flygbolaget innan man bokar, säger Michael Kapil.

Mest bokade resmål (föregående års placering inom parantes):

1. Spanien (1)
  2. Grekland (3)
  3. Italien (6)
  4. Frankrike (8)
  5. Kroatien (7)
  6. Portugal (12)

Källa: Tickets bokningsstatistik 19-30 juni.

Michael KapilMarknadschef

Som marknadschef är jag del av Tickets ledningsgrupp och övergripande ansvarig för Tickets marknadsföring och produktsortiment. Jag fungerar även som tf. presskontakt.

Tel:072-533 13 01Michael.kapil@ticket.se