WhistleB, Whistleblowing centre

Kraftig ökning av visselblåsare i Corona-tider

Dela

Sedan Coronoaviruset började sprida sig i världen har antalet larm från visselblåsare ökat i Europa. Mellan januari och maj har den svensk-europeiska leverantören av visselblåsarfunktioner, WhistleB, noterat en uppgång med hela 40 procent.

I snitt räknar WhistleB att det genereras drygt två visselblåsarrapporter per 1 000 anställda under ett normalt år. Totalt sett leder ungefär 60 procent av dessa till utredning och åtgärder. Men de senaste månaderna har det skett ett trendbrott i antalet anmälningar.

– Vi har i samtal med våra kunder, cirka 500 företag, sett en kraftig ökning av larm i flera europeiska länder, från cirka 750 till 1 000. En majoritet av larmen handlar om att företag inte följer myndigheternas rekommendationer om distansarbete – att man ska stanna hemma om man känner sig sjuk. Vi ser att det hos visselblåsare finns en utbredd rädsla för smittspridning, trakasserier och för att förlora jobbet om man inte lyder. Det kan också handla om att man inte har underlättat för kunder att hålla fysisk distans, säger Gunilla Hadders, en av grundarna till WhistleB.

Visselblåsningsfunktionen handlar om att kunna förebygga och hantera oegentligheter som exempelvis mutor, korruption, sexuella trakasserier, risker för hälsa och säkerhet hos kunder och personal. Enligt nya EU-regler som börjar gälla 2021 måste alla företag med mer än 50 anställda skaffa denna rapporteringskanal.

– Majoriteten av alla företagen saknar i dag visselblåsarfunktion. Nu blir de tvungna att skaffa ett effektivt skydd mot incidenter som annars skulle kunna få allvarliga konsekvenser, både när det gäller pengar och försämrat anseende. Styrelser och ledningar får snabbt information som de kan agera på och medarbetare slipper riskera konsekvenser för att de rapporterar olika typer av missförhållanden. Vi har sett flera exempel på händelser som har kunnat hindras och åtgärdats med hjälp av visselblåsare, säger Karin Henriksson, den andra grundaren till WhistleB  och fortsätter:

– Det är befogat att känna rädsla när man går in på känsliga område så det viktigaste med en sån här tjänst är att användarna känner sig säkra på att de kan förbli anonyma. Det handlar ofta om frågor som man inte vill vara i närheten av.

För att hjälpa företag som nu står inför EU-direktivet att implementera ett visselblåsarsystem har WhistleB tagit fram en handbok. Tanken är att den ska hjälpa ledningen och styrelsen att undvika de vanligaste fallgroparna och vara till stöd under processen.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Gunilla Hadders och Karin Henriksson, grundare av WhistleB.
Gunilla Hadders och Karin Henriksson, grundare av WhistleB.
Ladda ned bild
Gunilla Hadders och Karin Henriksson, grundare och strategiska rådgivare på WhistleB
Gunilla Hadders och Karin Henriksson, grundare och strategiska rådgivare på WhistleB
Ladda ned bild

Länkar

Om

WhistleB, Whistleblowing centre
WhistleB, Whistleblowing centre
Klarabergsviadukten 70
10724 Stockholm

+46 70 214 88 73http://www.whistleb.com

WhistleB har funnits sedan 2011 och är ett svenskt bolag med expertis inom digitala visselblåsartjänster. Företaget ingår i det globala complianceföretaget Navex Global och har nära 500 kunder, främst i Europa, som använder tjänsten globalt.

Följ WhistleB, Whistleblowing centre

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från WhistleB, Whistleblowing centre

Anonymitet är en förutsättning för att uppmuntra visselblåsare visar ny undersökning från WhistleB26.3.2020 10:06:01 CETPressmeddelande

I sin femte årliga kundundersökning kring visselblåsande inom organisationer har WhistleB frågat sina kunder om hur de använder sina visselblåsarsystem och hur rapporterna har sett ut. Finansiella oegentligheter toppar återigen listan över typer av misskötsel och återfanns i drygt 30 procent av rapporterna tillsammans med arbetsplats-, hälso- och säkerhetsproblem. Upp till 60 procent av rapporterna ledde till vidare åtgärder.

Anonymity essential to trust in whistleblowing, according to new WhistleB customer survey23.3.2020 15:26:18 CETPress release

Organisations say that good communication about the whistleblowing procedure as well as anonymous reporting and dialogue are key factors for building trust in their whistleblowing systems. Also, more than half of all reports received led to further action. These are some of the key findings from WhistleB’s fifth annual customer survey on whistleblowing, released today.

WhistleBs tjänst: ett litet steg för ert företag, men ett stort steg för näringslivet21.1.2020 16:18:14 CETPressmeddelande

2019. Året då världen firade 50-årsdagen av mänsklighetens första steg på en annan planet. Det var också året då en ung svensk tonåring startade en global rörelse för att bekämpa klimatförändringarna. Inom visselblåsning antog EU ett nytt, avgörande direktiv för skydd av visselblåsare som i princip gör det till ett lagkrav för företag att vara etiska.