Kräfträddare får miljöpris

Uppsala stifts miljöpris 2108 går till Bo Andersson med företaget Hebykräftan. Han får priset för att ha räddat svenska flodkräftor i Örsundaån och framgångsrikt odlat dessa i källvatten i Norrgården i Heby.

Foto: Uppsala stift

Prisutdelningen sker den 15 november klockan 12.30, i samband med stiftsfullmäktige som hålls i Stiftets Hus Dragarbrunnsgatan 71 i Uppsala.

Motiveringen för priset lyder: ”Kräftor har funnits i Upplands vattensystem sedan Hedenhös tid. Kräftpesten drabbade kräftorna på 1910-talet och inplanterade signalkräftor, som är permanent smittbärare av pestsvampen, har lett till att de förr så rika kräftfiskena nu är utslagna. Bo Andersson har räddat svenska flodkräftor i Örsundaån och framgångsrikt odlat dessa i källvatten i Norrgården i Heby. Han är självlärd och har lärt andra hur kräftor kan odlas. I bäckar och sjöar i Uppland finns nu kräftor som kommit dit tack vare Bo.”

Foto: Uppsala stift

Möt ärkebiskopen på temat ”Hur lever landsbygden?”23.1.2019 17:36:31 CETPressmeddelande