Kransnedläggning till minne av Olof Palme

Den 28 februari är det 31 år sedan Olof Palme mördades. Socialdemokraterna uppmärksammar minnesdagen med partiordförande Stefan Löfven och partisekreteraren Lena Rådström Baastad som lägger ned en krans vid hans grav. Medverkar gör också Maltas premiärminister Joseph Muscat.

Vid kransläggningen deltar även Socialdemokraternas ungdomsförbund SSU genom förbundsordförande Philip Boström och förbundssekreteraren Andrea Törnestam

Tid och plats:

28 februari, kl. 10.00, Adolf Fredriks kyrkogård

Jonatan Holst, pressekreterare för Stefan Löfven, 072-227 85 35

Peter Liljeros, pressekreterare för Lena Rådström Baastad, 072-576 58 73

Uppgörelsen om utskottsposterna klar26.9.2018 16:20Pressmeddelande

Presidieplatserna i riksdagsutskotten har idag fördelats efter en överenskommelse mellan Socialdemokraterna och Moderaterna. Socialdemokraterna tilldelades åtta ordförandeposter i utskotten och Moderaterna tilldelades sju ordförandeposter. Socialdemokraterna och Moderaterna har sedan fördelat posterna tillsammans med sina respektive samarbetspartier. Viceordförandeposterna tillföll enligt uppgörelsen den part som inte har ordförandeposterna. Därmed följs och vidareutvecklas den praxis som gällt under tidigare mandatperioder och regeringar. Ett antal poster som traditionellt sett tillfaller regeringssidan respektive oppositionen kommer att omfördelas efter regeringsbildningen. Det gäller finansutskottet, konstitutionsutskottet, utrikesutskottet, försvarsutskottet och EU-nämnden. Fördelningen inom det rödgröna blocket framgår enligt nedan: Ordförande arbetsmarknadsutskottet –Socialdemokraterna Ordförande civilutskottet – Miljöpartiet Vice ordförande finansutskottet – Socialdemokraterna O