Krav på att verkstadsutrustning tas i beslag för att stoppa svartarbete

Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) vill ha hårdare krav mot svartarbete. Nu kräver SFVF att myndigheter som Skatteverket och Arbetsmiljöverket beslagtar utrustningen som används inom olaglig verksamhet för att bedriva verkstad, däckverkstad eller arbete med köldmedium. Idag kan myndigheterna utfärda sanktionsavgift men det räcker inte till!

- Det är absolut nödvändigt att städa upp och få bort olagliga verkstäder, tält på parkeringsplatser och andra ljusskygga spelare på fordonsmarknaden. Det räcker inte att bara utdöma en sanktionsavgift. Kort efter att sanktionsavgift utdömts öppnas den olagliga verksamheten med ny ägare och verksamheten rullar på som vanligt, säger Bo Ericsson vd för SFVF.

SFVF representerar seriösa verkstäder över hela Sveriges yta. Medlemsföretagens verkstäder kämpar dagligen för att bli godkända verkstäder enligt den branschstandard, Godkänd Bilverkstad, som är framtagen av SFVF och MRF tillsammans med Konsumentverket. Minister Per Bolund i Miljöpartiet var den person som villkorade branschen att säkerställa att kunden får det kunden betalat för eller tvingande lagstiftning. Andra verkstäder arbetar för att bli Certifierade verkstäder enligt den kravstandard som SFVF tagit fram tillsammans med Husbilsbranschens Riksförbund, bilvårdare och tunga fordon.

- Det kostar både tid och pengar att upprätthålla standards och efterleva rådande lagstiftning, säger Bo Ericsson. Att inte uppfylla de krav som ställs på ett seriöst företag leder också till att Nollvisionen äventyras. Den seriösa branschen gör insatser dagligen men det ställs allt strängare krav i form av lagar, förordningar, kompetens och mycket annat som måste uppfyllas. Samtidigt pågår ett parallellsamhälle där för lite görs för att säkerställa att konkurrens kan ske på lika villkor. SFVF och våra medlemmar rapporterar om svart verksamhet som agerar olagligt men det händer för lite.

- Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) anser att om myndigheter beslagtar utrustningen som används, blir det avsevärt svårare och dyrare att starta en olaglig verksamhet. Bilägare måste förstå att när det sker olaglig verksamhet, så sker det på bekostnad av de verkstäder som har allt i ordning, följer lagstiftningen och utför arbete på ett fackmässigt sätt. Det kan också vara så att en icke fackmässig reparation kan utgöra en fara för trafiksäkerheten. Därför vill SFVF lägga förslaget att all utrustning ska kunna beslagtas, avslutar Bo Ericsson.

Svenska Bilskolors självklara val, Certifierad Däcktekniker3.3.2021 07:30:00 CETPressmeddelande

En undersökning som ABS WHEELS gjort på uppdrag av Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) visar att 9 av 10 Bilskolor väljer en Certifierad Däcktekniker. Det är mycket glädjande säger Bo Ericsson vd för SFVF. Detta i sin tur kommer leda till att alla elever får kännedom om Certifierad Däcktekniker och varför det är så viktigt att anlita en verkstad som har rätt kompetens för att rekommendera rätt däck.

Kraftfulla protester från SFVF mot att Transportstyrelsen vägrar förlänga däckskiftesperioden23.2.2021 11:47:30 CETNyheter

Många pratar ju om risken för en tredje Covid-19 våg efter att alla sportlov är avklarade, men inte Transportstyrelsen. Transportstyrelsen meddelar SFVF idag att de inte i dagsläget kommer förlänga tidpunkten när dubbdäck är tillåtna att användas (15 april till 30 april) som SFVF framfört önskemål om, på motsvarande sätt som under förra året, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

Fler bilverkstäder i storstäder, men bilverkstadsdöden gäckar på glesbygden22.2.2021 11:00:00 CETPressmeddelande

Antalet bilverkstäder fortsätter att öka. För andra året i rad kan branschorganisationerna Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, och Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, konstatera att den konkurrensreglering som bilverkstadsnäringen har inom EU leder till nyföretagande och att små fristående bilverkstäder tillåts konkurrera även inom service av nya fordon.

Brister i arbetsmiljön hos sex av tio bilverkstäder / bilserviceföretag17.2.2021 13:27:15 CETNyheter

Resultatet av en myndighetsgemensam insats mot ett 80-tal bilverkstäder och annan bilservice visar på brister i arbetsmiljön hos sex av tio företag. Om verkstan är en Godkänd Bilverkstad är det inte sannolikt att verkstan blir föremål för en kontroll, samtidigt är det inte troligt att en Godkänd Bilverkstad skulle få något nedslag, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

Kraven för att vara en Godkänd Bilverkstad kvarstår för SFVF:s medlemmar3.2.2021 07:30:00 CETPressmeddelande

Omställningen av verkstadsbranschen pågår till följd av skarpa krav på förbättrad kvalitet som ställdes av Per Bohlund, Miljöpartiet under ett möte där flera branschföreträdare deltog. Arbetet med att säkerställa att verkstäder blir en Godkänd Bilverkstad tar längre tid än beräknat. Självklart påverkas branschen av covid-19 men arbetet med införandet fördröjs även av andra orsaker. Många kedjor och återförsäljare måste ges ytterligare tid att anpassa sig till Godkänd Bilverkstad, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).