Krav på coronatester och hälsodeklarationer vid resor i coronatider

Efter att UD den 30 juni hävde sin avrådan för resor till 11 länder så har resebokningarna stadigt ökat igen. Resmålen kan dock fortfarande ha olika regler och restriktioner för svenska resenärer, och krav på coronatester på flygplatsen eller att man måste fylla i onlineformulär innan man reser till landet skapar förvirring bland svenska resenärer, rapporterar resebyrån Ticket.

Den 30 juni så hävde UD avrådan för resor till 11 länder. Detta i kombination med det klassiskt ostadiga svenska sommarvädret har gjort att resebokningarna sedan dess stadigt har ökat. Bara för att svenska UD inte avråder från resor till ett land så innebär det dock inte att landet ifråga inte har några regler eller restriktioner för svenska turister.

- I år är det mer än vanligt att hålla reda på när man bokar sommarresa. Förutom UD:s rekommendationer vill man ju även ha koll på vilka resmål som släpper in svenskar utan karantän eller coronatest på flygplatsen som kan lägga sordin på semestern, och även om man måste registrera sig på någon hemsida innan man reser till landet, säger Michael Kapil, marknadschef på resebyrån Ticket.

Av de länder som vi svenskar nu får resa till så har Schweiz fortfarande krav på 10 dagars karantän för resenärer från Sverige, medan Island har krav på coronatest på flygplatsen när man anländer. Spanien, Kroatien och Grekland har krav på att man måste registrera sig genom att fylla i ett onlineformulär, vanligtvis 48 timmar innan resan.

- Vi svenskar är vana vid att resa obehindrat inom EU, så det är lätt hänt att man inte kollar upp vad som gäller lika noga som när man gör långresor. De vanligaste misstagen just nu är att man missar att fylla i sin hälsodeklaration innan man reser till Spanien eller inte registrerar sitt boende innan man reser till Kroatien, säger Michael Kapil.

Detta gäller vid resa till de 11 länder dit det inte råder UD-avrådan:

• Spanien: Inga krav på coronatest eller karantän. Resenärer måste registrera sig på www.spth.gob.es innan resan.
  • Kroatien: Inga krav på coronatest eller karantän. Resenärer måste registrera sig på entercroatia.mup.hr innan resan.
  • Portugal: Inga krav på coronatest eller karantän vid flyg till fastlandet (andra regler gäller för de självstyrande ögrupperna Madeira och Azorerna).
  • Italien: Inga krav på coronatest eller karantän.
  • Frankrike: Inga krav på coronatest eller karantän.
  • Belgien: Inga krav på coronatest eller karantän.
  • Luxemburg: Inga krav på coronatest eller karantän.
  • Ungern: Inga krav på coronatest eller karantän.
  • Grekland: Tillåter inga direktflyg från Sverige fram till den 15 juli, men svenskar kan fortfarande flyga till Grekland från Köpenhamn eller med mellanlandning utomlands. Slumpmässiga coronatester vid ankomsten. Resenärer måste registrera sig på travel.gov.gr innan resan.
  • Island: Alla resenärer födda innan 2005 måste vid ankomsten göra ett coronatest som kostar ca 1000 kr. Resenärer måste registrera sig på visit.covid.is innan resan.
  • Schweiz: Krav på 10 dagars karantän för resenärer från Sverige.

Källa: Ticket Privatresor

Michael KapilMarknadschef

Som marknadschef är jag del av Tickets ledningsgrupp och övergripande ansvarig för Tickets marknadsföring och produktsortiment. Jag fungerar även som tf. presskontakt.

072-533 13 01Michael.kapil@ticket.se

Osäkerhet kring corona ger uppsving för charter och paketresor7.7.2020 05:10:00 CESTPressmeddelande

UD hävde den 30 juni sin avrådan för resor till 11 länder, och under juli börjar charterbolagen återigen flyga till de populära sommarresmålen i Spanien, Grekland och Kroatien. Osäkerheten kring vad som gäller har samtidigt lett till att nästan 40 procent av semesterresenärerna väljer att boka charterresa eller paketresa istället för att boka flygbiljetten och hotellet separat, visar statistik från resebyrån Ticket.

Split går om Mallorca som mest bokade resmål i sommar24.2.2020 07:50:00 CETPressmeddelande

Fler svenskar än i fjol vill resa utomlands i sommar, och resebokningarna ökar med knappt 12 procent. Den nutida klassikern Split, som är inkörsporten till Kroatiens alla ljuvliga sol- och badresmål, tar över som det mest bokade resmålet efter Mallorca, som under lång tid legat på plats nummer ett. Även Bangkok ökar rejält, men Lissabon är dock sommarens främsta reseraket, enligt ny statistik från Ticket.