Krav på tryggare rastplatser

Bristen på trygga rastplatser är ett stort problem i trafiken. Nästan varannan bilist, 45 procent, känner otrygghet inför att stanna på rastplats under kvällstid. Även många yrkeschaufförer upplever otrygghet vid rastplatserna. Nu vill Caroline Drabe, vd på Riksförbundet M Sverige, se ökade trygghetssatsningar.

– En trött förare kan vara lika farlig som en onykter förare. Trötthet är en bidragande orsak i uppåt 40 procent av alla olyckor. Trygga rastplatser som möjliggör pauser längs vägen är därför avgörande för trafiksäkerheten, säger Caroline Drabe.

Riksförbundet M Sverige menar att ett av problemen är tillgängligheten.

– Antalet rast- och uppställningsplatser måste öka eftersom det är trångt på många håll. Åtskilliga rastplatser är fyllda av lastbilar vilket gör att bilister antingen inte kan parkera eller känner sig för otrygga för att stanna.

En hög andel av de befintliga rastplatserna behöver dessutom trygghetsförbättras. Trafikverket har identifierat 125 prioriterade platser utmed stamvägnätet med behov av kompletteringar i form av utökad belysning, närvarostyrd belysning och avskärmning

– Det behövs åtgärder för att göra rastplatserna tryggare. Det handlar om åtgärder gällande infrastruktur, belysning och kameraövervakning. Att platserna är välskötta och städade ökar den upplevda tryggheten. En tydligare polisiär närvaro på vägarna krävs för att minska den brottslighet som förekommer på rast- och uppställningsplatser, säger Caroline Drabe.

Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.