Krav på vaccinbevis för att gå på matcher och tävlingar

På grund av oro för ökad spridning av Covid-19 vill nu Folkhälsomyndigheten införa krav på vaccinbevis vid allmänna sammankomster och offentliga tillställningar med fler än 100 personer inomhus från den 1 december.

Foto: Bildbyrån - EJ FRI ATT ANVÄNDA

– Idrotten behöver återigen kavla upp ärmarna och ställa om sitt arbete för att anpassa oss för att minska riskerna för smitta. Om vi hjälps åt med all kraft nu hoppas jag innerligt att vi slipper hamna i ett värre läge som riskerar att påverka våra barn-, ungas- och vuxnas idrottsaktiviteter, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

Enligt hemställan till regeringen idag vill Folkhälsomyndigheten att vaccinbevis införs från den 1 december för allmänna sammankomster och offentliga tillställningar med fler än 100 personer inomhus. Anledningen är den ökade smittspridning som nu sker i flera länder runt om i Europa och där Folkhälsomyndigheten uppger att en av de största orsakerna är just många människor som samlas på samma plats vid olika tillställningar och evenemang.

– Idrottsrörelsen behöver snabba och tydliga besked om hur detta ska genomföras så vi gör det lätt för förbund och föreningar som arrangerar matcher och tävlingar att göra rätt. De allra flesta matcher och tävlingar genomförs ideellt i hallar där människor kommer in från olika entréer och där det inte är någon entréavgift men samlar över 100 personer. Vi kommer att samla samtliga specialidrottsförbund i morgon bitti för att överlägga hur vi går vidare och vilket stöd som behövs. Vi har förståelse för att detta behöver göras och dessa nya åtgärder visar på vikten av långsiktigt ekonomiskt stöd till idrottsrörelsen för återstart och hantering av pandemin och effekterna av den för åren framåt, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

Enligt Folkhälsomyndighetens hemställan ska kravet på vaccinationsbevis gälla för de som är 18 år och äldre.

Här hittar du mer information från Folkhälsomyndigheten

Här hittar du mer information om corona och idrott

Foto: Bildbyrån - EJ FRI ATT ANVÄNDA

Riksidrottsförbundet (RF) är paraplyorganisation för hela den svenska idrottsrörelsen. RF:s främsta uppgift är att stödja och företräda våra 70 medlemsförbund (specialidrottsförbund) och leda rörelsen i gemensamma frågor, såväl nationellt som internationellt.

Dålig återväxt i pandemins spår – vi är alla oroliga för ungdomarna15.11.2021 13:35:35 CET | Pressmeddelande

En undersökning från Riksidrottsförbundet (RF) visar att inomhusidrotter tappat mer än 20 procent av sina deltagartillfällen under 2020. Coronapandemin har slagit hårt mot idrotten. Endast barn har kunnat träna frekvent och vi upplever återväxten i de äldre målgrupperna som ett mycket stort problem. De ungdomar vi verkligen behöver vara oroliga för är de i yngre tonåren.