Kraven för att vara en Godkänd Bilverkstad kvarstår för SFVF:s medlemmar

Omställningen av verkstadsbranschen pågår till följd av skarpa krav på förbättrad kvalitet som ställdes av Per Bohlund, Miljöpartiet under ett möte där flera branschföreträdare deltog. Arbetet med att säkerställa att verkstäder blir en Godkänd Bilverkstad tar längre tid än beräknat. Självklart påverkas branschen av covid-19 men arbetet med införandet fördröjs även av andra orsaker. Många kedjor och återförsäljare måste ges ytterligare tid att anpassa sig till Godkänd Bilverkstad, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

Därför förlänger vi tiden för införandet av Godkänd Bilverkstad och ger dispens till den sista december 2021. Därefter kan nya beslut behövas tas. Naturligtvis kan våra kommande möten med Konsumentverket och Konsumentministern innebära att det sker någon förändring men det är inte sannolikt.

Största skälet till att vi vill att verkstäder som lägsta krav ska vara Godkänd Bilverkstad, alternativt ha infört motsvarande kvalitet- och miljöledningssystem, är för verkstadens och bilägarens bästa samt det bästa ur hållbarhetsperspektiv.

Enligt Skatteverket, Arbetsmiljöverket och andra myndigheter kommer vi att få se kraftigt ökat antal myndighetskontroller, då är det bra att kunna visa att verkstan är en seriös verkstad, säger Ulf Stefansson jurist på SFVF.

Idag kan vem som helst öppna en verkstad, bilvårdsanläggning eller däckverkstad utan några krav på kompetens eller utbildning, detta är inte rimligt. Parallellt med Godkänd Bilverkstad kommer SFVF driva olika frågor såsom införande av etableringskrav eller liknande för verkstäder, avslutar Bo Ericsson.

Svenska Bilskolors självklara val, Certifierad Däcktekniker3.3.2021 07:30:00 CETPressmeddelande

En undersökning som ABS WHEELS gjort på uppdrag av Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) visar att 9 av 10 Bilskolor väljer en Certifierad Däcktekniker. Det är mycket glädjande säger Bo Ericsson vd för SFVF. Detta i sin tur kommer leda till att alla elever får kännedom om Certifierad Däcktekniker och varför det är så viktigt att anlita en verkstad som har rätt kompetens för att rekommendera rätt däck.

Kraftfulla protester från SFVF mot att Transportstyrelsen vägrar förlänga däckskiftesperioden23.2.2021 11:47:30 CETNyheter

Många pratar ju om risken för en tredje Covid-19 våg efter att alla sportlov är avklarade, men inte Transportstyrelsen. Transportstyrelsen meddelar SFVF idag att de inte i dagsläget kommer förlänga tidpunkten när dubbdäck är tillåtna att användas (15 april till 30 april) som SFVF framfört önskemål om, på motsvarande sätt som under förra året, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

Fler bilverkstäder i storstäder, men bilverkstadsdöden gäckar på glesbygden22.2.2021 11:00:00 CETPressmeddelande

Antalet bilverkstäder fortsätter att öka. För andra året i rad kan branschorganisationerna Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, och Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, konstatera att den konkurrensreglering som bilverkstadsnäringen har inom EU leder till nyföretagande och att små fristående bilverkstäder tillåts konkurrera även inom service av nya fordon.

Brister i arbetsmiljön hos sex av tio bilverkstäder / bilserviceföretag17.2.2021 13:27:15 CETNyheter

Resultatet av en myndighetsgemensam insats mot ett 80-tal bilverkstäder och annan bilservice visar på brister i arbetsmiljön hos sex av tio företag. Om verkstan är en Godkänd Bilverkstad är det inte sannolikt att verkstan blir föremål för en kontroll, samtidigt är det inte troligt att en Godkänd Bilverkstad skulle få något nedslag, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).