Riksidrottsförbundet/SISU Idrottsutbildarna

Kräver förändrad lagstiftning mot matchfixning

Spelinspektionens förslag till begränsningar räcker inte för att motverka matchfixning. Riksidrottsförbundet kräver att socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi agerar om förslaget blir verklighet.

Spelinspektionen ska under våren besluta om vilka spelobjekt som ska vara tillåtna på den svenska spelmarknaden. Det förslag som nu är på remiss föreslår endast att spel på regelbrott, som varningar och utvisningar ska förbjudas. Det innehåller inget förbud mot spel på låga divisioner, idag erbjuds spel på fotboll ner till division 5, eller delmoment som hörnor i fotboll eller serveess i tennis.

– Förbud mot gula och röda kort är bra, men det räcker inte på långa vägar. Om Spelinspektionen inte vill gå längre krävs att Ardalan Shekarabi ändrar lag eller förordning så att myndigheten måst ändra sig, säger Björn Eriksson ordförande Riksidrottsförbundet.

Forskning och internationella erfarenheter visar är det är enklare att manipulera spel på enskilda händelser som hörnor och matcher i lägre divisioner. 2019 var ett rekordår i antalet misstänkta matcher inom svensk fotboll. De flesta misstankarna riktas mot just lägre divisioner och delmoment.

– Vi kan inte acceptera att Spelinspektionen sätter utländska spelbolags intressen före att motverka matchfixning som tillsammans med doping är det största hotet mot idrotten, säger Björn Eriksson.

Förslaget till föreskrifter som nu är på remiss ska beslutas under våren av Spelinspektionen.

Läs Spelinspektionens förslag till föreskrifter

Läs Riksidrottsförbundet remissvar