Kräver förändrad lagstiftning mot matchfixning

Spelinspektionens förslag till begränsningar räcker inte för att motverka matchfixning. Riksidrottsförbundet kräver att socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi agerar om förslaget blir verklighet.

Spelinspektionen ska under våren besluta om vilka spelobjekt som ska vara tillåtna på den svenska spelmarknaden. Det förslag som nu är på remiss föreslår endast att spel på regelbrott, som varningar och utvisningar ska förbjudas. Det innehåller inget förbud mot spel på låga divisioner, idag erbjuds spel på fotboll ner till division 5, eller delmoment som hörnor i fotboll eller serveess i tennis.

– Förbud mot gula och röda kort är bra, men det räcker inte på långa vägar. Om Spelinspektionen inte vill gå längre krävs att Ardalan Shekarabi ändrar lag eller förordning så att myndigheten måst ändra sig, säger Björn Eriksson ordförande Riksidrottsförbundet.

Forskning och internationella erfarenheter visar är det är enklare att manipulera spel på enskilda händelser som hörnor och matcher i lägre divisioner. 2019 var ett rekordår i antalet misstänkta matcher inom svensk fotboll. De flesta misstankarna riktas mot just lägre divisioner och delmoment.

– Vi kan inte acceptera att Spelinspektionen sätter utländska spelbolags intressen före att motverka matchfixning som tillsammans med doping är det största hotet mot idrotten, säger Björn Eriksson.

Förslaget till föreskrifter som nu är på remiss ska beslutas under våren av Spelinspektionen.

Läs Spelinspektionens förslag till föreskrifter

Läs Riksidrottsförbundet remissvar

RF-SISU:s 19 regionala organisationer, RF-SISU distrikt ger idrottsföreningar stöd i idrottsfrågor och med folkbildning. Idrottsrörelsen består av cirka 20 000 idrottsföreningar och drygt tre miljoner medlemmar.

Lokala idrottssamarbeten för ökad inkludering19.2.2020 06:58:00 CETPressmeddelande

Efter flera års samarbete växlar Nordic Choice Hotels och Riksidrottsförbundet nu upp samarbetet med ökad inriktning på inkludering, vilket båda organisationerna under en längre tid arbetat intensivt med på varsitt håll. Insatserna kommer framförallt att ske på lokal nivå, där idrottsrörelsens regionala organisation RF-SISU distrikten och hotellen har möjlighet att samarbeta utifrån de förutsättningar som råder på respektive ort.

1 miljon kronor delas ut i stipendier på Riksidrottsmuseum 15 februari12.2.2020 15:27:34 CETPressinbjudan

Sex idrottsföreningar tar på lördag den 15 februari emot Tore A Jonassons stiftelses stipendium à 100 000 kronor på Riksidrottsmuseum i Stockholm. Föreningarna är från Blekinge, Gotland, Jämtland, Stockholm, Västerbotten och Värmland och representerar olika idrotter. Vid samma tillfälle delas också två konststipendier om 200 000 kr ut. De går till konstnärerna Karin Wikström och Christian Simonsson.