Kriget i Ukraina – Civil Rights Defenders kan kommentera

Civil Rights Defenders har stöttat och samarbetat med civilsamhällesorganisationer och människorättsförsvarare i regionen i fyrtio års tid. Vi kan genom våra kontakter och nätverk få direkt information om vad som händer i regionen och se till att den kommer ut till omvärlden. Våra talespersoner finns tillgängliga för kommentarer.

Det här kan vi kommentera på:

• Informationskriget och sociala mediers roll
    Informationskriget i de sociala mediernas tidsålder är i gång. Flera sociala medier har stängts ute från Ryssland. Samtidigt har flera sociala medie-bolag spärrat ryska statliga medier från att posta innehåll på sina plattformar. Vi kan prata om sociala mediers betydelse i kriget, cybersäkerhet, och de sociala mediejättarnas roll och ansvar.

• Protester i Ryssland
    Trots att myndigheterna med alla medel fortsätter förtrycka och tysta ner oppositionen i landet så fortsätter folk att höja sina röster och protestera. Vi kan förmedla siffror på antal gripna personer, berätta om konsekvenser och risker för personer som protesterar och vad som händer med dem som fängslas.

• År av kraftig åtstramning av media och civilsamhälle i Ryssland – vad ledde oss hit?
    Under de två senaste decennierna har kritiska röster i Ryssland fått kraftigt begränsade möjligheter att uttrycka sig. Civilsamhällesorganisationer, oppositionspolitiker och medier drabbas. Vi kan berätta om den långsiktiga nedmonteringen av demokratin och yttrandefriheten i Ryssland.

• När Ryssland tystnar – vad lämnas kvar när de progressiva lämnar?
    Många aktivister och oppositionspolitiker har antingen flytt Ryssland eller sitter i fängelse. Det skapar ett informationsvakuum och gör det mycket lättare för regimen att kontrollera narrativet. Vilka konsekvenser får det för landet och civilsamhället nu och i framtiden?

• Situationen i Ukraina
    Vi kan kommentera situationen för ukrainska människorättsförsvarare och journalister. Vi kan även informera om situationen för civilsamhället samt hur kriget påverkar de mänskliga rättigheterna. Vi kan också berätta om hur vi stöttar människorättsförsvarare och oberoende journalister genom vår Akutfond.

Kontakta oss
För att boka en intervju med någon av våra talespersoner, kontakta oss på 076 576 27 62 / press@crd.org

Hur man kan stödja vårt arbete
Du kan stötta de som försvarar mänskliga rättigheter i regionen och påverkas av kriget. Swisha ditt bidrag till 900 12 98 eller gå in på www.crd.org och läs mer om hur.

Läs om vilka länder och regioner vi bevakar här.

Läs om vårt uppdrag och våra arbetsmetoder här.

Tusentals döda i Ukraina – så dokumenteras övergreppen17.5.2022 15:36:09 CEST | Pressmeddelande

Nyligen rapporterades det att den första ryska soldaten har ställts inför rätta i Kiev. För att samla in bevisning som kan användas till framtida rättegångar har flera demokrati- och människorättsorganisationer i Ukraina nu ställt om sin ordinarie verksamhet. – Vårt mål är att säkerställa rätten till sanningen, säger Kateryna Petrova, från den ukrainska organisationen The Regional Center for Human Rights.