Krimförfattaren Kicki Sehlstedt till Aftonbladet

Författaren och kriminologen Kicki Sehlstedt blir ny kolumnist i Aftonbladet. Med sin specialkompetens ska hon utveckla och fördjupa kriminaljournalistiken. Kicki Sehlstedts kunskap och erfarenhet från både journalistik och kriminologi kommer att föra in ett nytt perspektiv i tidningens bevakning av en av vår tids just nu mest uppmärksammade frågor.

Författaren och kriminologen Kicki Sehlstedt blir ny kolumnist i Aftonbladet. Foto: Jerker Ivarsson/Aftonbladet

Kriminaljournalistiken har historiskt alltid haft en viktig roll i kvällstidningens mix och är inte minst relevant idag, när gängkriminalitet och skjutningar, lag och ordning, står högt på både allmänhetens, politikernas och mediehusens dagordning. För Aftonbladet är kriminaljournalistiken en viktig del av samhällsbevakningen.

Nu satsar redaktionen på att utveckla området ytterligare. Författaren och kriminologen Kicki Sehlsted blir med premiär i dag, tisdag, krimkolumnist med uppgift och fokus att få in ett mer mänskligt perspektiv i kriminaljournalistiken.

– Alltför ofta hamnar den här bevakningen i siffror och statistik. Men hur påverkas till exempel vittnen av ett rån? Vad rör sig i förövarnas huvud? Det vill vi skriva mer om och där har Kicki Sehlstedt en specialkompetens, säger Karin Schmidt, redaktionschef.

Kicki Sehlstedt har skrivit tre uppmärksammade och hyllade kriminalromaner och är utbildad kriminolog, men hon har också ett förflutet på Aftonbladet, där hon länge jobbat som både reporter och nyhetschef. Hon har också ett starkt engagemang och kunskap i frågor kring mäns våld mot kvinnor.

– Jag är glad och stolt över att vara tillbaka på Sveriges största nyhetssajt. Jag brinner för att diskutera och ge perspektiv kring allt som rör brott och straff – och inte minst att få lyfta fram alla runt om ett brott, från brottsoffer, till vittnen och anhöriga till både offer och förövare. Med min erfarenhet som journalist, utbildning i kriminologi och bakgrund som deckarförfattare hoppas jag ha verktygen för att göra ämnet både spännande och intressant för Aftonbladets läsare, säger Kicki Sehlstedt.

Värvningen av Kicki Sehlstedt till Aftonbladet är en fortsättning på den redaktionella satsning på kriminaljournalistik som nu genomförs på tidningen. Tidigare i år anslöt Linda Hjertén som reporter med uppdrag att stärka och utveckla Aftonbladets kriminaljournalistik.

Aftonbladet har fått en väldigt stark start på 2021 och satsar nu på att utveckla både produkten och journalistiken. Sedan tidigare har politikjournalisten My Rohwedder rekryterats från Sveriges Radio, krimjournalisten Linda Hjertén från DN och ekonomijournalisten Andreas Cervenka från DI.  Hanna Olsson Berg och Martin Schori har utsetts till biträdande redaktionschefer med en tydlig agenda att utveckla nyhetsarbetet och organisationen. Lotta Folcker blir i höst affärsområdeschef för Sportbladet och leder en stor satsning. Under året kommer fler nya initiativ och rekryteringar att ske för att ytterligare lyfta Sveriges största nyhetsdestination.

Karin Schmidt, redaktionschef, Aftonbladet. Tel: 070-162 24 59. E-post: karin.schmidt@aftonbladet.se.
Petter Ovander, kommunikationschef, Aftonbladet. Telefon: 070-268 26 64. E-post: petter.ovander@schibsted.com.

Anis don Demina leder årets Rockbjörnen-gala – här är de nominerade1.7.2021 08:45:00 CEST | Pressmeddelande

Nu har det svenska folket nominerat årets finalister till musikpriset Aftonbladet Rockbjörnen 2021. Bland de som kan ta hem Rockbjörnar finns bland annat fjolårets stora vinnare Victor Leksell och nykomlingen Clara Klingenström. “Wow, jag är jättetacksam för att ha blivit nominerad och i hela tre kategorier! Det är så kul med allt det positiva som händer för mig och just Rockbjörnen känns väldigt stort då det är folket som röstar.” säger Clara Klingenström.

tv.nu släpper Streamingbarometern och rankar SVT Play till årets streamingtjänst17.6.2021 09:05:42 CEST | Pressmeddelande

Är streaming kanske svenskens nya favorithobby? Om man tittar på Streamingbarometern 2021 från tv.nu så finns det mycket som pekar på det. Under maj månad gjorde tv.nu en omfattande undersökning på över 2000 streaminganvändare i Sverige för att samla in mer kunskap och insikter om svenskarnas streamingbeteende. Rapporten som har fått namnet “Streamingbarometern”, kommer framöver ta tempen varje år i en djupgående undersökning. Tv.nu är ett bolag inom Schibsted.