Kriminalitet och livsfarlig arbetsmiljö – Byggnads slår larm efter nya vittnesmål från byggbranschen

Under de senaste månaderna har Byggnads samlat in berättelser och vittnesmål från byggarbetsplatser över hela Sverige. Resultatet målar upp en mörk bild av branschens skuggsida. Systematiskt fusk med id06-identifikation, svart arbetskraft och livsfarlig arbetsmiljö är några av de berättelser som skickats in från runt om i landet.

– Det är uppenbart att byggbranschen är i akut behov av reglering och ordning och reda. Arbetsgivarna måste ta sitt ansvar och sätta upp spelregler som skyddar seriösa företag från att bli utkonkurrerade av bovar och banditer. I slutändan är det en fråga om liv och död för byggnadsarbetarna, säger Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads.

Byggnads kampanj Helt Seriöst? Har samlat in över 10 000 underskrifter i uppropet och drygt 250 berättelser har kommit in:

Urval av berättelserna:

”Efter en olycksfall från stege bar man ut en arbetare på ga­tan för att hans fall inte skulle stänga ner hela bygget.” /Martin

”Vi sparar ett par tusen om vi skippar skyddsnät runt taket på 12e våningen - se bara till att inte tappa något!” /tommy

”På vår arbetsplats har vi en grind till ID06. Men de utländska firmorna har inget ID06 kort, så bredvid grinden är staketet uppklippt så att dom kommer in.” /Jobbe

”Hälsade på uzbeker som bodde i en etta i Fittja. 30 per i en lägenhet, de hade madrasser hela golven som de doc på och åt burkmat hemifrån då de inte hade råd att köpa mat i Sverige. Lönen låg mellan 20-30kr timmen, svart såklart.” /Anonym

Förhandlingar pågår

Just nu pågår avtalsförhandlingar där frågor om arbetsmiljö och bättre kontroller ligger på bordet. Byggnads har fört fram ett antal åtgärder som skulle bidra till bättre reglering av branschen. Ännu är det oklart om arbetsgivarparten Byggföretagen är beredda att genomföra några förändringar.

Några av Byggnads avtalskrav:

• Företagen ska kunna bevisa att underentreprenörer följer kollektivavtal
  • Tydligare regler kring traktamenten för arbetare från andra länder
  • För att förhindra fusk ska lönespecifikationen tydligt visa lön, ledighet, ersättningar och intjänad pension