Kriminellt svartarbete hotar den svenska fordonsbranschen

-Allmänheten måste förstå vad som sker när de anlitar svart arbetskraft, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF). Den kriminella verksamheten som pågår i parallellsamhället, går ut över bland annat trafiksäkerheten, arbetslivet och miljön.

-Parallellsamhället som existerar har stor påverkan på de lagliga verksamheterna och medför att seriösa verkstäder, däckverkstäder och bilvårdsföretag blir utslagna. Det får stora konsekvenser för många människor i branschen och samhället i övrigt, säger Bo Ericsson. Det är ett problem att vi inte kan konkurrera på lika villkor och även miljön påverkas negativt.

-Så länge det finns bilägare som inte drar sig för att anlita verkstäder där man utför svartarbete, växer den svarta marknaden. Det är därför vi har ett stort jobb att göra här, säger Bo Ericsson.

När bilägare utnyttjar personer som arbetar svart får detta allvarliga följder för dem som inte har en avtalsenlig anställning. Dessa får inte sjukpenning, inte semesterersättning, inte föräldrapenning, inte något anställningsavtal, ingen a-kassa, inga betyg eller referenser, de får lägre pension eftersom inkomsten från svartjobb inte registreras som pensionsgrundande inkomst och de får svårt att hyra lägenhet eller låna pengar eftersom de inte kan visa upp att de har eller har haft en inkomst. Då undrar jag, vill du som förälder att ditt barn ska arbeta svart?

-Dessutom är den som arbetar svart inte försäkrad eftersom företagets försäkringar inte täcker den som inte är anställd. Händer en olycka och svartarbetaren skadar sig själv, någon annan eller råkar ha sönder något på verkstaden kommer det vara svårt att få ut något på försäkringen. Tänk om ditt barn arbetar svart och skadas, skulle du då fortsätta att utnyttja svart arbetskraft?

-Den som arbetar svart kan bli skyldig att i efterhand betala skatt för inkomsten som hon/han haft så långt som fem år bakåt i tiden (bli skön-taxerad). Därutöver får svartarbetaren betala en straffavgift. Eftersom skulderna syns i Kronofogdens och Skatteverkets register kan det bli svårt att få lån, mobilabonnemang, hyresrätt med mera. Vill du som bilägare verkligen utsätta en annan människa för allt vad påföljderna blir med svartarbete, undrar Bo Ericsson?

-Dessutom är ju risken att du bli lurad om du anlitar en oseriös verkstad. Är du säker på att de inte kopierar din nyckel medan bilen är på verkstaden?

För arbetsgivarens vidkommande kommer böter eller i värsta fall ett fängelsestraff utdömas eftersom det är olagligt att anställa svart arbetskraft.

-Det är dyrt att driva en verkstad med gällande lagkrav, arbetsgivaransvar och miljökrav. Därför finns mycket pengar att tjäna på att driva en olaglig verkstad, avslutar Bo Ericsson.