Krisstöd och biodrivmedelssatsning välkomnas av LRF

I dag klubbade en enig riksdag igenom extrastödet på cirka 1,6 miljarder till animaliesektorn och växthusföretagarna. I morgon förväntas riksdagen ta beslut om de kompletterande delarna av stödpaketet. Om även onsdagens beslut klubbas igenom blir det totala stödpaketet 3,1 miljarder till det svenska lantbruket. "Det är viktiga beslut för att Sverige även i framtiden ska kunna producera hållbara livsmedel", säger LRFs förbundsordförande Palle Borgström.

Palle Borgström, LRFs förbundsordförande.

Kostnadsökningen för svenskt lantbruk har skenat sedan Rysslands invasion av Ukraina. På årsbasis ligger de ökade kostnaderna på cirka 9 miljarder och det är framför allt animalieproduktionen som har drabbats hårt med höga foderpriser.

LRFs senaste konjunkturbarometer Grönt Näringslivsindex visar att var fjärde animalieproducent planerar att minska sin verksamhet. Att riksdagen nu har tagit ett första beslut i krispaketet är därför ett efterlängtat besked för de ekonomiskt pressade lantbruksföretagarna.

- I morgon tas beslutet om del två av krispaketet. Det är lika viktigt att det beslutet blir positivt så att myndigheterna snabbt kan leverera pengarna på gårdsnivå, säger Palle Borgström.

Ytterligare ett positivt besked kom från regeringen under förmiddagen när landsbygdsminister Anna-Caren Sätherberg presenterade en nationell bioekonomistrategi med målet att öka den inhemska produktionen av biodrivmedel med 50 procent. Råvarorna ska hämtas från jord- och skogsbruket samt restprodukter från hela livsmedelskedjan. Arbetet med strategin inleds i augusti och ska presenteras 31 oktober nästa år.

- Vi ser väldigt positivt på detta. Vi har länge önskat förenklingar för att öka biodrivmedelproduktionen och det är glädjande att regeringen inser att många av lösningarna på hållbarhetsarbetet finns inom de gröna näringarna. Att öka vår inhemska biodrivmedelsproduktion är bra både för klimatet och för vårt civilförsvar, säger Palle Borgström.

Palle Borgström, LRFs förbundsordförande.

LRF om Viltskadekommissionens rapport: Viktiga slutsatser som avgör vår framtida matförsörjning14.6.2022 12:30:00 CEST | Pressmeddelande

Ny jaktlagsutredning, förbud mot utfodring av klövvilt samt klassa vildsvin som en allvarligt skadegörande art. Det är tre av åtgärdsförslagen i Viltskadekommissionens utredning som presenterades i dag. "Det är ett gediget arbete som utredaren Elisabeth Nilsson har gjort. Det är uppenbart att regeringen måste ge tydliga direktiv till flera myndigheter om att viltskadorna måste minska", säger LRFs förbundsordförande Palle Borgström.

Allvarligt läge – Grönt näringslivsindex för animalieproducenterna fortsätter falla fritt7.6.2022 08:30:00 CEST | Pressmeddelande

Läget för många av Sveriges bönder är fortsatt mycket ansträngt, visar LRFs konjunkturbarometer Grönt Näringslivsindex för andra kvartalet 2022. Totalindexet ligger kvar på rekordlåga nivåer vilket speglar en sammantaget negativ syn på den framtida konjunkturen bland företagarna i det gröna näringslivet. Tuffast är det för animalieproducenterna där var fjärde nu planerar minska sin produktion.

LRFs ordförande: Sverige behöver en uppdaterad livsmedelsstrategi för att säkra insatsvarorna5.6.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

För fem år sedan tog Sveriges riksdag det historiska beslutet om en nationell livsmedelsstrategi. Syftet var att sätta fokus på att öka den svenska livsmedelsproduktionen och att den svenska livsmedelskedjan år 2030 ska vara globalt konkurrenskraftig, innovativ, hållbar och attraktiv. Men nu behöver den uppdateras. Det skriver LRFs ordförande Palle Borgström på Svenska Dagbladets debattsida idag.