Krisstöd till över 230 idrottsföreningar i Småland

Idag får 230 föreningar i Småland besked om kompensationsstöd. Totalt får föreningarna dela på 11,3 miljoner kronor.

Kompensationsstödet ska kompensera idrottsföreningens uteblivna intäkter och kostnader på grund av pandemin perioden januari till april 2021. I hela landet har över 2 500 idrottsföreningar tilldelas 513 miljoner.

– Det har varit en vinter och början på våren där idrotten fått stänga ner till stora delar. Tyvärr kan ingen bli fullt ut kompenserad. Men det känns ändå bra att vi nu kan betala ut ett stöd som betyder mycket för många och jag hoppas att det också kan ge föreningar och ideella ledare över hela landet energi så vi tillsammans orkar fortsätta kämpa för att nå så många som möjligt även framöver, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

Riksidrottsförbundet har uppdrag att fördela det kompensationsstöd som regeringen har beslutat om till idrotten. Riksidrottsförbundets styrelse har fattat beslut om fördelningen av kompensationsstöd till idrottsföreningar.

Summerat för 2020 till och med april 2021 har över 5 500 unika föreningar i Sverige ansökt om 3,6 miljarder kronor i kompensationsstöd utan att kostnader för personal eller uteblivna sponsor- och mediaintäkter har räknats med. Riksidrottsförbundet har ungefär kunnat täcka halva det behovet via kompensationsstödet.

- Idrotten är stor och stark i Småland. RF-SISU Smålands uppdrag är att stötta den ideella föreningsidrotten på alla nivåer. I samverkan med regioner och kommuner, förbund och föreningar jobbar vi för en återstart som vi hoppas är möjlig inom kort. Statens stöd i form av kompensationsstödet är en mycket viktig ingrediens, säger Rickard Strandberg som är distriktsidrottschef.

Sammanställning, kompensationsstöd, jan-april 2021

0,88 mnkr

Ishockey

0,73 mnkr

Fördelning av stöd sorterad på förening, idrott, kommun och distrikt.

Fördelningen gäller de 2 349 idrottsföreningar i Sverige som tilldelas stöd direkt från Riksidrottsförbundet. Resterande föreningar har sökt via sitt specialidrottsförbund och får besked från specialidrottsförbundet.

För mer information kontakta.

Rickard Strandberg
Distriktsidrottschef RF-SISU Småland

RF-SISU Småland är en av Riksidrottsförbundets och SISU Idrottsutbildarnas 19 regionala organisationer. Vårt uppdrag är att stödja, leda, företräda, utveckla, bilda och utbilda idrottsföreningar och specialdistriktsförbund.