Kristdemokraternas stabschef och chefekonom Daniel Liljeberg börjar på Svensk Dagligvaruhandel

Daniel Liljeberg blir näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel

Svensk Dagligvaruhandel gör en topprekrytering genom att värva Kristdemokraternas chefekonom och Ebba Busch Thors stabschef Daniel Liljeberg som näringspolitiskt ansvarig för branschorganisationen. I rollen som näringspolitiskt ansvarig kommer han, att på medlemsföretagens uppdrag, bevaka och driva de för dagligvaruhandeln viktiga näringspolitiska frågorna gentemot politiker, myndigheter och andra intressenter. Daniel Liljeberg tillträder tjänsten senast 1 oktober.

- Villkoren för svensk dagligvaruhandel handlar ytterst om att skapa förutsättningar för svenska hushåll att kunna köpa livsmedel och andra varor som möter högt ställda krav. Dagligvaruhandelns konkurrenskraft måste därför bevakas och där spelar Svensk Dagligvaruhandel som branschorganisation en helt avgörande roll. Jag ser därför mycket fram emot att få arbeta med dagligvaruhandeln utifrån ett näringspolitiskt perspektiv. Att dessutom få kliva in just nu när en ny mandatperiod inleds i Sverige och ett EU-val står för dörren gör det ännu mer inspirerande, säger Daniel Liljeberg i en kommentar.

Daniel kommer närmast från tjänsten som chefekonom och stabschef på KD hos Ebba Busch Thor. Han har tidigare även arbetat som chefekonom på Villaägarnas Riksförbund och varit politiskt sakkunnig hos kommun- och finansmarknadsminister Mats Odell samt civil- och bostadsminister Stefan Attefall (KD).

På Svensk Dagligvaruhandel kommer Daniel att leda ett medlemsråd med de näringspolitiskt ansvariga från Svensk Dagligvaruhandels medlemsföretag. Han rapporterar till vd Karin Brynell.

- Vi hälsar Daniel välkommen och med honom på plats stärker vi Svensk Dagligvaruhandels roll som samtalspart för politiker, myndigheter och andra intressenter när lagar ska stiftas eller politiska beslut ska fattas. Daniels erfarenheter från arbete inom såväl politiken som från en annan branschorganisation är en bra kombination för att vara med och driva dagligvaruhandelns frågor framåt, säger Karin Brynell vd på Svensk Dagligvaruhandel.

För ytterligare kommentarer:

Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel 0709-758085