Krister Olsson, ordförande och skapare av Balticgruppen och Fort Nox, får Näringslivsmedaljen för framstående entreprenörskap

25.4.2017 19:10 | Kungliga Patriotiska Sällskapet

Foto: Jonas Ekströmer.

– Varje år tilldelas medaljen ett mindre antal personer, som med ägarinflytande skapat och utvecklat företag – och därmed arbetat för ett bättre Sverige, något som Sällskapet gjort sedan 1772, då Gustav III skrev under stadgarna. Syftet med medaljen är att hedra mottagaren för långsiktigt betydelsefullt arbete samt att inspirera andra, säger ordförande Erik Norberg.

Krister Olsson om medaljen: - Jag är riktigt glad, en bekräftelse på att man gjort något bra. Det betyder mycket för mig, säger Krister Olsson.

Motiveringen lyder: – Krister Olsson tog 1963 över familjeföretaget Olssons Värme som då omsatte 2 Mkr och som sedan vuxit till Balticgruppen. Han intresserade sig för fler branscher och flyttade verksamheten till Umeå som förblivit gruppens centrum.
Ålömaskiner köptes på 90-talet och såldes 10 år senare med 5-dubblad omsättningen på 1,2 miljarder kr.
I Balticgruppen finns fastighetsutveckling, bl a bostadsprojektet Umedalen med sin välkända skulpturpark.
Företaget omsätter 381 mkr och har drygt 100 anställda.
Därtill har satsats 800 mkr i 25 bolag inom it, ny teknik, finans och besöksnäring i Umeå. 4 miljarder kr har investerats de 5 åren i fastighetsutveckling i Umeå.
Till Umeå universitetets utveckling har 200 mkr donerats till gästprofessurer, utrustning mm.

Vad är en bra affär?
– Vi är norrlänningar, ett handslag betyder hur mycket som helst, en affär är bara bra om båda parterna är nöjda.  Öppen och ärlig är nyckelord, säger Krister Olsson.

För ytterligare information kontakta Krister Olsson, 070-514 0760, 090-12 07 60, krister@fort-knox.se, Marianne Reuterskiöld, Ständig sekreterare vid Kungliga Patriotiska Sällskapet, 08-611 72 64, 070-36 77 646, marianne.reuterskiold@kungligapatriotiskasallskapet.se

Foto: Jonas Ekströmer.
Staffan de Mistura. Foto: Jonas Ekströmer.