Kristersson avfärdar samarbete med SD

Moderatledaren Ulf Kristersson ger både egna och socialdemokratiska kommunalråd rätt i deras kritik mot integrationspolitiken. Han avfärdar också ett samarbete med SD. "Jag tycker att man ska samtala, samarbeta och regeringsförhandla med partier som man verkligen delar grundläggande värderingar med", säger han i en stor intervju med Dagens Samhälle.

Hur ska du hantera Sverigedemokraterna efter valet?

– Det är inte mycket för mig att hantera. Jag tänker lägga fram en politik som jag står för. Jag kommer inte att låta bli att driva vår politik för att någon annan kommer att rösta på den. Om däremot SD och S bestämmer sig för att göra upp och stoppa en alliansregering, eller fälla en alliansbudget, då blir det en majoritet för något annat.

Kommer du att ingripa om någon av era lokala ledare inleder ett samarbete med SD?

– När vi som nationellt parti har ett förhållningssätt så tycker jag att det är bra om hela partiet står för det. Min bild är att det är en ganska självklar ståndpunkt för de allra flesta runtom i Sverige.

Ulf Kristersson framhåller också i intervjun att den övergripande migrations- och integrationspolitiken är ett statligt ansvar.

– I dag abdikerar staten i praktiken och överlämnar allt detta till kommunpolitiker. Det går inte att säga till kommunerna: ”Ni får ta hand om detta”. Det tycker jag att staten i praktiken gör genom att inte ha kontroll över hur det går i Sverige, vare sig på migrationssidan eller på integrationssidan.

Läs hela intervjun här eller i bifogade dokument.