Pysslingen Förskolor

Kristianstad montessoriförskola blir Lyckan med rörelseglädje i fokus

Barn blir allt mer stillasittande. Forskning visar att en genomsnittlig fyraåring är stillasittande hälften av sin vakna tid. Eftersom de flesta barn går på förskolan är det en mycket viktig arena för att grundlägga bra aktivitetsvanor. Nu byter Kristianstad montessoriförskola inriktning mot rörelse och hälsa, och byter samtidigt namn till Lyckan.

Förra året tog WHO för första gången fram riktlinjer för fysisk aktivitet, sömn och skärmtid hos barn under fem år. Rekommendationen är att barn i ålder 1-3 år ska röra sig minst tre timmar om dagen. Barn behöver mindre tid framför skärmar och i vagnar och mer tid för aktiv lek och sömn för att de ska växa upp till friska individer.

Viktigt med tidiga vanor

- Om man etablerar vanor tidigt i livet så formar det ens beteende i vuxenålder. Många barn får mycket skärmtid hemma och då är det viktigt att vi på förskolan jobbar mer med den fysiska aktiviteten kopplat till välmående och inlärning, säger Kajsa Nyström, rektor på Kristianstad Montessori.

På Kristianstad Montessoriförskola går 105 barn. Idrott, lek och rörelse är en integrerad del av pedagogiken, bland annat erbjuds alla barnen 45-60 minuters pulshöjande aktivitet per dag, till exempel morgongympa. De stora barnen kommer att gå till Friskis&Svettis minst en gång i veckan.

- Fysiska aktiviteter har visat sig ha positiva effekter på hjärnans kognitiva funktioner och det är framförallt pulshöjande aktiviteter som har bäst effekt, säger Kajsa Nyström.

Samarbete med universitet och högskola

Förskolan kommer att ha en stark koppling till forskning och lärande kring barn och rörelse. Ett exempel på det är ett samarbete med Malmö universitet och Kristianstad högskola som syftar till att få barn att röra mer på sig. Samarbetet med eleverna på Drottning Blankas gymnasium är ett annat. Studenterna inom Barn- & Fritidsprogrammet kommer att planera och genomföra rörelseaktiviteter som barnen på förskolan bjuds in till.

Maten är central

Maten är en central del i det hälsofrämjande arbetet. Bra mat, som barnen gillar och äter, ger dem energi och därmed bättre förutsättningar att lära och vara delaktig i förskolans aktiviteter.

- Barn som rör mycket på sig behöver fylla på med energi. Vi kommer till exempel ha förstärkta mellanmål och mycket frukt och grönsaker. Vi vill även hjälpa barnen att bli intresserade av ny mat som de kanske inte smakat, men självklart ska vi även ha vanliga, barnvänliga klassiker.

Om Lyckans förskola
Lyckans förskola inspireras av Maria Montessoris grundtankar och pedagogik. Hon förespråkade att ständig rörelse för barn och hon förstod vikten av fysik aktivitet kopplat till välmående och inlärning.

Några av förskolans satsningar inom ramen för rörelse och hälsa är:

• Idrott, lek och rörelse är en integrerad del av pedagogiken.
  • Varje barn erbjuds lustfylld fysisk pulshöjande aktivitet 45-60 min om dagen.
  • Barnen har utelek minst en gång varje dag.
  • Samarbetar med olika idrottsföreningar och barnen får prova på olika idrottsformer 3-5 gånger per år.
  • Utemiljön byggd för att inspirerar till rörelse och fysisk aktivitet, till exempel nedgrävda studsmattor.
  • Fysisk aktivitet utanför förskolgården minst två gånger per vecka.

Kajsa Nyström, Rektor
T: 0739-88 37 72
E: Kajsa.Nystrom@pysslingen.se

Hinderbana på gården
Spring i benen
Ladda ned bild
Barnen balanserar på stock.
Barnen kastar boll
Ladda ned bild
Ledningsteamet på Lyckan; (fr v) Lina Berggren, intendent, Amanda Sjöberg, biträdande rektor, och Kajsa Nyström, rektor.
Ladda ned bild
Ledningsteamet på Lyckan; (fr v) Kajsa Nyström, rektor, Amanda Sjöberg, biträdande rektor, Lina Berggren, intendent.
Förskolan Lyckan

Pysslingen Förskolor
Adolf Fredriks Kyrkogata 2

08-451 54 00https://www.pysslingen.se/forskolor

Pysslingen Förskolor är Sveriges största förskoleföretag. Ända sedan starten år 1986 har vi utmanat befintliga synsätt drivit förskolans utveckling framåt. I dag är vi stolta över att vara en tydlig förebild inom många områden. Vi har 108 förskolor i Stockholm, Mälardalen, Östersund och Skåne med olika pedagogiska inriktningar och arbetssätt. Det som förenar dem är vår gemensamma värdegrund, vårt kvalitetsarbete och omsorgsfulla lärande.

Följ Pysslingen Förskolor

Senaste pressmeddelandena från Pysslingen Förskolor