Kristin Skogen Lund vald till EUTAs president

Den Brysselbaserade intresseorganisationen European Tech Alliance (EUTA) har valt Kristin Skogen Lund, CEO för mediekoncernen Schibsted till ny president. Hon blir därmed också EUTAs första kvinnliga president.

Kristin Skogen Lund, CEO, Schibsted

Kristin Skogen Lund har varit på Schibsted de senaste två åren och har också stor erfarenhet inom den europeiska techvärlden från både nuvarande och tidigare roller.

Vid EUTAs femårsjubileum deltog Kristin i en panel tillsammans med EUs mest framträdande beslutsfattare och andra EUTA-chefer. I sitt tal hänvisade hon till vikten av samarbete, både mellan den privata sektorn och EU-institutionerna, samt genom branschallianser som EUTA. Framgent i sin roll som president kommer hon att använda sin erfarenhet och expertis för att driva EUTAs mål att vara den ledande rösten för europeiska scaleups.

- Jag är väldigt tacksam för förtroende jag har fått och är glad över få driva EUTAs agenda framåt. Vi har flera milstolpar framför oss, inte minst inom politik och reglering, och jag tror att det europeiska techsamfundet verkligen kan påverka när vi går ihop. Jag ser fram emot att fördjupa mig i medlemmarnas prioriteringar och samarbeta med dem och EUTA centralt för att göra verklig skillnad för europeiska teknikföretag. I en ständigt föränderlig värld har det aldrig funnits en bättre tid att bygga förtroende och förväntan kring den blomstrande europeiska techscenen. Tech driver förändringen runt oss, därför behöver den också höras, säger Kristin Skogen Lund, CEO för Schibsted.

EUTA välkomnar och ser fram emot att arbeta nära det nya portugisiska ordförandeskapet för Europeiska rådet och Europaparlamentet, mot ambitionerna för EUs digitala decennium och återhämtningsinsatser. EUTA-medlemmar kommer tillsammans med sitt nya ledarskap att fortsätta att främja rösterna från europeiska techbolag och forma den digitala framtiden.

About the EUTA

The European Tech Alliance (EUTA) brings together and gives a voice to the major European digital champions, scaleups and leading start-ups. We believe that Europe is good at tech and our sector is driving jobs and growth across the continent. With an overarching goal of fostering innovation in Europe, EUTA members are keen to provide expert insights to the EU institutions and promote EU competitiveness in the global tech space.

Kristin Skogen Lund, CEO, Schibsted

Premiär! Omni Ekonomi tar över aktieprogrammet och succén #Uppesittarkväll22.2.2021 12:00:00 CETPressmeddelande

Omni Ekonomi tar över och sänder #Uppesittarkväll med start nu på onsdag. Precis som tidigare kommer programmet att sändas kvällen före löning varje månad med aktieprofilerna Albin Kjellberg och Nicklas Andersson som programledare. "Det känns naturligt att Omni Ekonomi tar över programmet. Vi är ju destinationen för alla som älskar aktier och sparande", säger Henrik Danielsson, redaktör på Omni Ekonomi och nu även redaktör för #Uppesittarkväll.