Kristina Nyquist ny vd för Siemens Mobility i Sverige

Kristina Nyquist, med bakgrund från ABB FACTS och Bombardier Transportation, är ny vd för Siemens Mobility i Sverige sedan den 1 oktober 2020.
Kristina Nyquist, vd för Siemens Mobility AB. Högupplöst bild lämplig för tryck.

Kristina Nyquist kommer till Siemens efter sju år på ABB FACTS, senast som biträdande projektdirektör för SJ:s X2-uppgradering och dessförinnan bland annat som verksamhets-, drifts- och  projektchef. Innan ABB arbetade Kristina i 15 år på  Bombardier med konstruktion, leverans och försäljning av tåg, med  fokus på exportmarknader.

Kristinas updrag på Siemens Mobility är att leda och utveckla en verksamhet där fokus ligger på att göra det möjligt för leverantörer av transporttjänster över hela världen att göra tåg och infrastruktur intelligenta, och samtidigt öka deras värde på ett hållbart sätt under hela livscykeln. Samtidigt ska passagerarupplevelsen förbättras och tillgängligheten garanteras.

– Kristinas omfattande erfarenhet från området tågtillverkning och transmission samt av att leda projektbaserade verksamheter, i kombination med hennes mångåriga chefserfarenhet och energiska och raka personlighet, kommer att ge den svenska verksamheten en energiinjektion och tillföra både strategisk och operativ kompetens i våra kundrelationer, säger Mikael Leksell, vd för Siemens i Sverige och Norden.

–  Jag har fått ett fantastiskt fint välkomnande på Siemens och från våra kunder.  Framåt ser jag fram emot att fånga upp ännu mer av den stora kompetens som finns inom området rälsbunden gods- och persontrafik på Siemens - både lokalt och globalt, samt såklart se till att min kompetens, erfarenhet och nätverk på bästa sätt kan komma till nytta för oss och våra kunder och partners, säger Kristina Nyquist.

Kristina Nyquist, vd Siemens Mobility AB
Tel. 076 861 3997, e-post kristina nyquist@siemens.com

Kristina Nyquist, vd för Siemens Mobility AB. Fotograf Daniel Roos. Högupplöst bild lämplig för tryck.

Siemens Mobility är ett oberoende företag inom Siemens AG och har i 160 år varit en ledande leverantör av transportlösningar. Siemens Mobility utvecklar produkter och lösningar för automatisering av järnvägssystem, elektrifiering, nyckelfärdiga system, intelligent trafikledning och tillhörande tjänster. Genom digitaliseringen har Siemens Mobility gjort det möjligt för transportoperatörer runt om i världen att göra infrastruktur intelligent, mer hållbar över hela livscykeln, förbättra passagerarupplevelsen och garantera tillgänglighet. Under verksamhetsåret 2019, som avslutades den 30 september 2019, omsatte Siemens Mobility 8,9 miljarder euro och hade cirka 36 800 anställda globalt. Mer information finns på www.siemens.com/mobility.