Kristoffer Tamsons ny ordförande i Svensk Kollektivtrafik

På årsstämman för Svensk Kollektivtrafik den 22 maj 2019 valdes Kristoffer Tamsons (M) till ny ordförande. Kristoffer Tamsons är trafikregionråd i Region Stockholm och ordförande för SL.

Ordförande Svensk Kollektivtrafik, Trafikregionråd i Region Stockholm och ordförande för SL.

– Kollektivtrafiken har en spännande färd framför sig under kommande år. Å ena sidan är det en färd kantad av utmaningar som otrygghet och hållbarhetsfrågor vilka måste lösas. Å andra sidan är det en färd med oändliga möjligheter, där bland andra automatisering, digitalisering och elektrifiering ingår. Dessa möjligheter måste bejakas. Det känns därför hedrande att bli vald till ordförande för Svensk Kollektivtrafik och därmed kunna göra mitt i detta arbete. Jag vill möta kollektivtrafikens alla möjligheter och utmaningar med omtanke för både stad och land och genom att nu göra denna färd tillsammans med resten av kollektivtrafik-Sverige, säger Kristoffer Tamsons.

Till styrelsen valdes även ett antal nya ledamöter, bland annat 1:e vice ordförande Ulrika Frick (MP), regionråd och ordförande i Kollektivtrafiknämnden, Västra Götaland och 2:e vice ordförande Tommy Levinsson (S), regionråd i Västmanland.

– Kollektivtrafikens roll i det hållbara samhället är den övergripande viktigaste frågan för mig och just nu behöver vi lägga extra fokus på frågor som enkelhet, finansiering och trygghet, säger Ulrika Frick.

– En viktig fråga som jag kommer att driva är att det ska vara enkelt att välja kollektivtrafik för hela resan och det måste gälla i hela landet. Ett gott exempel är Movingo som gör det möjligt att ha en och samma biljett, oavsett om du vill åka med tåg från Arboga till Stockholm och byta till tunnelbana eller ta tåget och byta till lokalbussen i Örebro. Vi måste ha ett resandeperspektiv på våra produkter som vi kanske inte alltid haft, kommenterar Tommy Levinsson.

Till styrelsen valdes även ett antal nya ledamöter. Hela styrelsen finns på Svensk Kollektivtrafiks webbplats.

2:e vice ordförande för Svensk Kollektivtrafik, regionråd i Västmanland (S).
1:e vice ordförande Svensk Kollektivtrafik, regionråd och ordförande i Kollektivtrafiknämnden, Västra Götaland (MP)

Hornsgatan 15, 1 tr

Liten andel trots stort intresse för nya mobilitetstjänster2.7.2019 14:06:04 CESTPressmeddelande

Trots att intresset för kombinerad mobilitet och nya mobilitetstjänster är stort utgör de idag en liten andel av den totala persontrafiken i Sverige. Bilpool, taxiliknande tjänster/”svarttaxi”, elsparkcykel och cykeldelning står för endast 0,07 procent av det totala persontrafikarbetet. Och det ser inte ut att växa så mycket framöver. Även om vi står inför en snabb utveckling med tillväxt inom de nya tjänsterna förblir andelen låg även 2030 och bedöms stå för ca 0,1 procent. Det visar en rapport som WSP tagit fram på uppdrag av Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik.

Positivt med avståndsberoende reseavdrag - men fusket kommer att fortsätta 26.6.2019 10:58:24 CESTPressmeddelande

Svensk Kollektivtrafik välkomnar reseavdragskommitténs förslag om att göra reseavdraget avståndsberoende och ersätta avdraget med en skattereduktion. Det kommer att minska klimatutsläppen, öka kollektivtrafikresandet och göra systemet mer rättvist och jämställt. Vi är däremot kritiska till förslaget om att behålla tidsvinstregeln. Fusket kommer fortsätta och många landsbygdsbor med bristande kollektivtrafik kommer inte att kompenseras för att de inte kan använda bussen eller tåget när de arbetspendlar.

Geofencing ökar säkerheten för gasbussar15.3.2019 15:51:24 CETPressmeddelande

Svensk Kollektivtrafik deltog idag på ett möte med infrastrukturminister Tomas Eneroth med anledning av gasbussolyckan som skedde i Stockholm, tillsammans med andra representanter från branschen. Svensk Kollektivtrafik ser mycket allvarligt på olyckan och anser att det är angeläget att en olycka av detta slag utreds och analyseras även ur ett systemperspektiv, inte minst för att upprätthålla resenärernas förtroende för kollektivtrafik som säker och pålitlig.