Kristoffer Tamsons ny ordförande i Svensk Kollektivtrafik

På årsstämman för Svensk Kollektivtrafik den 22 maj 2019 valdes Kristoffer Tamsons (M) till ny ordförande. Kristoffer Tamsons är trafikregionråd i Region Stockholm och ordförande för SL.

Ordförande Svensk Kollektivtrafik, Trafikregionråd i Region Stockholm och ordförande för SL.

– Kollektivtrafiken har en spännande färd framför sig under kommande år. Å ena sidan är det en färd kantad av utmaningar som otrygghet och hållbarhetsfrågor vilka måste lösas. Å andra sidan är det en färd med oändliga möjligheter, där bland andra automatisering, digitalisering och elektrifiering ingår. Dessa möjligheter måste bejakas. Det känns därför hedrande att bli vald till ordförande för Svensk Kollektivtrafik och därmed kunna göra mitt i detta arbete. Jag vill möta kollektivtrafikens alla möjligheter och utmaningar med omtanke för både stad och land och genom att nu göra denna färd tillsammans med resten av kollektivtrafik-Sverige, säger Kristoffer Tamsons.

Till styrelsen valdes även ett antal nya ledamöter, bland annat 1:e vice ordförande Ulrika Frick (MP), regionråd och ordförande i Kollektivtrafiknämnden, Västra Götaland och 2:e vice ordförande Tommy Levinsson (S), regionråd i Västmanland.

– Kollektivtrafikens roll i det hållbara samhället är den övergripande viktigaste frågan för mig och just nu behöver vi lägga extra fokus på frågor som enkelhet, finansiering och trygghet, säger Ulrika Frick.

– En viktig fråga som jag kommer att driva är att det ska vara enkelt att välja kollektivtrafik för hela resan och det måste gälla i hela landet. Ett gott exempel är Movingo som gör det möjligt att ha en och samma biljett, oavsett om du vill åka med tåg från Arboga till Stockholm och byta till tunnelbana eller ta tåget och byta till lokalbussen i Örebro. Vi måste ha ett resandeperspektiv på våra produkter som vi kanske inte alltid haft, kommenterar Tommy Levinsson.

Till styrelsen valdes även ett antal nya ledamöter. Hela styrelsen finns på Svensk Kollektivtrafiks webbplats.

2:e vice ordförande för Svensk Kollektivtrafik, regionråd i Västmanland (S).
1:e vice ordförande Svensk Kollektivtrafik, regionråd och ordförande i Kollektivtrafiknämnden, Västra Götaland (MP)

Minskade skattesubventioner av förmånsbilarna ett viktigt första steg18.9.2020 15:17:30 CESTPressmeddelande

För lite och för sent med 2 miljarder till kollektivtrafiken14.9.2020 15:55:47 CESTPressmeddelande

Idag presenterade regeringen ett paket för grön återhämtning med ett riktat stöd till kollektivtrafiken. - Två miljarder nästa år är ett steg i rätt riktning, men det är för lite och för sent för att undvika indragna turer, nedlagda linjer och höjda biljettpriser nästa år med sparkade bussförare och ökade klimatutsläpp som följd, säger Helena Leufstadius, vd för Svensk Kollektivtrafik.

Branschvägledning för hantering av höstens utmaningar i kollektivtrafiken13.8.2020 14:30:00 CESTPressmeddelande

Svensk Kollektivtrafik har, i samråd med Sveriges Kommuner och Regioner (SKR), tagit fram en branschvägledning inför höstens utmaningar gällande covid-19 för den lokala och regionala kollektivtrafiken där det inte finns möjlighet till platsbokning. Syftet med dokumentet är att ge stöd till de regionala kollektivtrafikmyndigheterna och andra berörda aktörer samt nå en någorlunda enhetlig hantering över hela landet. Dokumentet är en vägledning och inte en bindande föreskrift.