Kristoffersson avslutar jubelsäsongen med ännu en seger

Johan Kristoffersson, som redan är årets världsmästare i FIA World Rallycross, dominerade den sista omgången av 2017 års säsong och tog en otrolig sjunde seger i Kapstaden i helgen.

World RX i Sydafrika var en nästan perfekt händelse i vad som varit en spännande och lysande säsong för PSRX Volkswagen World RX Team Sweden. Efter ett tillfälligt bakslag i det senaste racet i Tyskland var Johan tillbaka i toppform när serien kom till Afrika för första gången. Den svenska superförarens senaste seger betyder att han stått på pallen 10 gånger av tolv. Det kan inte bli mycket bättre än så på motorsportens elitnivå.

– Säsongen har varit helt otrolig, säger Johan.

- Jag kan knappt tro vad jag lyckats med. Än en gång måste jag tacka Petter Solberg (ägare av teamet PSRX Volkswagen Sweden) och hela teamet – tillsammans har vi varit så starka hela säsongen. Jag trodde att det skulle var möjligt när vi pratade om det i början av säsongen, men att vi lyckades så här bra är fantastiskt.

- Det här var ett fantastiskt sätt att avsluta säsongen. Den sjunde segern innebär att jag vunnit mer än hälften av loppen – det är inte ett dåligt år!

Trefaldige världsmästaren och team-ägaren Petter Solberg kämpade mot Mattias Ekström om andraplatsen i 2017 års förarmästerskap i World RX. Ett silver att lägga till teamets guldmedalj och till team-kollegan Johan Kristofferssons guld skulle ha gjort ett perfekt år.

Men till slut missade han chansen knappt.

- Det är naturligtvis en liten besvikelse att jag inte tog silvret, säger Petter Solberg, men se bara vad teamet, som inte ens existerade för ett år sedan, lyckats med! Jag är så stolt över vad vi gjort. Johan har slagit så många rekord i år och hela teamet, alla i PSRX Volkswagen Sweden har arbetat så hårt – den här helgen och det här året är tack vare den och jag kan inte tacka dem nog mycket!

- Mattias Ekström är en tuff förare och vi visste att det skulle bli en hård kamp, och det blev det. I slutet på semifinalen var vi så nära varandra att det var helt otroligt, och samma sak i finalen. Jag försökte allt men det gick inte att passera honom. Men det är OK. Vi har tagit tillräckligt många guld för ett år

Result från Sydafrikas World RX

1 Johan Kristoffersson   4 m 23,751s

2 Timmy Hansen           4 m 24,669s

3 Mattias Ekström         4 m 26,702s

4 Petter Solberg            4 m 27,168s

5 Timo Scheider            4 m 29,189s

6 Kevin Hansen             bröt tävlingen

2017 års World RX, förarmästerskapet:

1 Kristoffersson             316 poäng

2 Ekström                      255 poäng

3 Solberg                       252 poäng

4 Loeb                           214 poäng

5 Hansen                       201 poäng

6 Bakkerud                    194 poäng

2017 års World RX, team-mästerskapet

1 PSRX Volkswagen Sweden           543 poäng

2 Team Peugeot-Hansen                  415 poäng

3 EKS                                                380 poäng

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Per-Espen Löchen, Media Manager PSRX Volkswagen Sweden tel. 076-110 71 10 eller Marcus Thomasfolk, Informationschef Volkswagen Sverige, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57,marcus.thomasfolk@volkswagen.s e

År 2016 levererade Volkswagen 5 987 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2016 totalt 57 832 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,5 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Arteon, Sharan, Caddy, Multivan, Touareg och Amarok.

Hela teamet
Johan Pernilla Petter

Volkswagen Personbilar finns på mer än 150 marknader över hela världen och tillverkar bilar på 50 platser i 14 länder. Under 2023 levererade Volkswagen 4,87 miljoner personbilar, bland annat storsäljare som ID.4, ID.3, T-Roc, Golf, Tiguan och Passat.
På den svenska marknaden inregistrerades under 2023 totalt 32 744 nya personbilar från Volkswagen, vilket gav en marknadsandel på 11,3 procent. Av dessa var 50,3 procent en helt eldriven bil.
Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och näst största elbilsmärke på den svenska marknaden.
Idag är ca 218 000 personer sysselsatta inom Volkswagen över hela världen. Företaget har också 7 700 återförsäljare med ca 74 000 anställda.
Volkswagen bedriver ett kontinuerligt arbete med att vidareutveckla tillverkningen av bilar. Elektrisk mobilitet, smart mobilitet och digital omställning av varumärket är de viktigaste strategiska frågorna inför framtiden.

Säljstart för nya Volkswagen Passat eHybrid – Laddhybrid med upp till 13 mils räckvidd på el28.3.2024 08:00:05 CET | Pressmeddelande

Volkswagen utökar utbudet av drivlinor till nya Passat. Nu startar försäljningen av de två nya laddhybriderna (eHybrid) med en systemeffekt på 204 hk respektive 272 hk. En elektrisk räckvidd på upp till 131 km (WLTP, beroende på utrustningsversion) gör Passat eHybrid till en elbil i vardagen. Dessutom startar försäljningen av den starkaste turbodieselversionen (TDI) med 193 hk och 4MOTION fyrhjulsdrift som standard. Sedan i höstas erbjuds även en mildhybrid (eTSI) med 150 hk.

Dubbel världspremiär för de sportiga elbilarna ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer – Volkswagen presenterar bilder och inledande fakta13.3.2024 18:18:38 CET | Pressmeddelande

Volkswagen utökar sitt utbud av sportiga GTX-modeller. I en dubbel världspremiär gör nu nya ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer sin debut. De två sportiga modellerna kommer att lanseras med en GTX-specifik exteriördesign, inklusive speciella front- och ljussignaturer, sportiga designdetaljer i interiören och kraftfull eldrift. De sportigaste modellerna från den helt eldrivna ID.-familjen bär GTX-märket sedan 2021.