Kristoffersson avslutar jubelsäsongen med ännu en seger

Johan Kristoffersson, som redan är årets världsmästare i FIA World Rallycross, dominerade den sista omgången av 2017 års säsong och tog en otrolig sjunde seger i Kapstaden i helgen.

World RX i Sydafrika var en nästan perfekt händelse i vad som varit en spännande och lysande säsong för PSRX Volkswagen World RX Team Sweden. Efter ett tillfälligt bakslag i det senaste racet i Tyskland var Johan tillbaka i toppform när serien kom till Afrika för första gången. Den svenska superförarens senaste seger betyder att han stått på pallen 10 gånger av tolv. Det kan inte bli mycket bättre än så på motorsportens elitnivå.

– Säsongen har varit helt otrolig, säger Johan.

- Jag kan knappt tro vad jag lyckats med. Än en gång måste jag tacka Petter Solberg (ägare av teamet PSRX Volkswagen Sweden) och hela teamet – tillsammans har vi varit så starka hela säsongen. Jag trodde att det skulle var möjligt när vi pratade om det i början av säsongen, men att vi lyckades så här bra är fantastiskt.

- Det här var ett fantastiskt sätt att avsluta säsongen. Den sjunde segern innebär att jag vunnit mer än hälften av loppen – det är inte ett dåligt år!

Trefaldige världsmästaren och team-ägaren Petter Solberg kämpade mot Mattias Ekström om andraplatsen i 2017 års förarmästerskap i World RX. Ett silver att lägga till teamets guldmedalj och till team-kollegan Johan Kristofferssons guld skulle ha gjort ett perfekt år.

Men till slut missade han chansen knappt.

- Det är naturligtvis en liten besvikelse att jag inte tog silvret, säger Petter Solberg, men se bara vad teamet, som inte ens existerade för ett år sedan, lyckats med! Jag är så stolt över vad vi gjort. Johan har slagit så många rekord i år och hela teamet, alla i PSRX Volkswagen Sweden har arbetat så hårt – den här helgen och det här året är tack vare den och jag kan inte tacka dem nog mycket!

- Mattias Ekström är en tuff förare och vi visste att det skulle bli en hård kamp, och det blev det. I slutet på semifinalen var vi så nära varandra att det var helt otroligt, och samma sak i finalen. Jag försökte allt men det gick inte att passera honom. Men det är OK. Vi har tagit tillräckligt många guld för ett år

Result från Sydafrikas World RX

1 Johan Kristoffersson   4 m 23,751s

2 Timmy Hansen           4 m 24,669s

3 Mattias Ekström         4 m 26,702s

4 Petter Solberg            4 m 27,168s

5 Timo Scheider            4 m 29,189s

6 Kevin Hansen             bröt tävlingen

2017 års World RX, förarmästerskapet:

1 Kristoffersson             316 poäng

2 Ekström                      255 poäng

3 Solberg                       252 poäng

4 Loeb                           214 poäng

5 Hansen                       201 poäng

6 Bakkerud                    194 poäng

2017 års World RX, team-mästerskapet

1 PSRX Volkswagen Sweden           543 poäng

2 Team Peugeot-Hansen                  415 poäng

3 EKS                                                380 poäng

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Per-Espen Löchen, Media Manager PSRX Volkswagen Sweden tel. 076-110 71 10 eller Marcus Thomasfolk, Informationschef Volkswagen Sverige, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57,marcus.thomasfolk@volkswagen.s e

År 2016 levererade Volkswagen 5 987 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2016 totalt 57 832 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,5 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Arteon, Sharan, Caddy, Multivan, Touareg och Amarok.

Hela teamet
Johan Pernilla Petter

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och en av landets största bildistributörer.Volkswagen Group Sverige marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Volkswagen Transportbilar, Audi, Skoda, SEAT, Porsche - samtliga med starkt fäste på den svenska marknaden.I Volkswagen-gruppen ingår också bland annat dotterbolaget Europcar, som är verksamt inom biluthyrning.Från 1 januari 2002 är Volkswagen Group Sverige AB ett helägt dotterbolag till Volkswagen AG, Europas största biltillverkare.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Volkswagen slog leveransrekord i november14.12.2017 13:29Pressmeddelande

594 300 personbilar levererades över hela världen Mest framgångsrika månaden i märket Volkswagens historia Leveranserna hittills i år har ökat 4,0 procent jämfört med samma period 2016 Stark orderingång för eldrivna modeller Märket Volkswagen levererade i november fler personbilar än någonsin tidigare under en månad. Det nya rekordet i november uppgick till 594 300 bilar. Hittills i är, januari-november, har totalt 5,64 miljoner bilar levererats till kunder över hela världen. Det är en ökning med 4,0 procent jämfört med samma period förra året. − I slutet av året ser vi en hög fart i alla regioner, vilket har gett effekt. För Volkswagen var årets november den mest framgångsrika månaden någonsin. Det är särskilt glädjande att den positiva försäljningsutvecklingen i Tyskland under de senaste månaderna nu bekräftas av en stark leveransutveckling, och att fler och fler kunder byter till våra elbilar och laddhybrider, säger Jürgen Stackmann som ansvarar för försäljning och marknad inom märk

Säljstart för nya Volkswagen Polo GTI11.12.2017 09:05Pressmeddelande

En sportbil i kompaktformat Effekt: 200 hk, topphastighet: 237 km/h Rekommenderat cirkapris: från 245 000 kronor Oskiljaktigt förknippad med Volkswagen är GTI (Gran Turismo Injection) − världens mest kända beteckning för sportiga kompaktbilar. Nu gör en ny Volkswagen GTI entré på marknaden, närmare bestämt Polo GTI, med en effekt på 200 hk, DSG-växellåda som standard och en topphastighet på 237 km/h. De första bilarna beräknas komma till Sverige under första kvartalet 2018. Rekommenderat cirkapris är från 245 000 kronor. Versionen med manuell växellåda släpps preliminärt till sommaren 2018. Triss i GTI Volkswagen kommer för första gången att ha tre GTI-modeller i sitt utbud: up! GTI (115 hk) som lanseras 2018, ikonen Golf GTI (245 hk) och så nya Polo GTI. Något de alla har gemensamt är den perfekt balanserade dynamiken. Det är denna som är hemligheten bakom GTI-konceptets framgångar – en mix mellan låg vikt, pigg drivlina, ett styvt men ändå komfortabelt chassi, säker framhjulsdrift oc