Kristoffersson behåller greppet i VM
Kristoffersson hade en tuff förstadag från besvärliga lägen, men fixade ändå en en fjärde- och en femteplats och låg totalt femma efter lördagen. Under söndagens två kvalrace lyfte PSRX Volkswagen Sweden-föraren sin poängskörd med en andra- och en tredjeplats, vilket innebar tredje plats totalt och en plats i främsta leder på utsidan av Mattias Ekström i första semifinalen.
- Det har varit lite av grejen med den här säsongen hittills, en tuff lördag och en bättre söndag, säger Kristoffersson.
Han håvade sedan också in sex poäng för förstaplatsen i semifinalen, där han dominerade skeendet från början till slut. Därmed fick han pole position i finalen, men det innebar ingen direkt fördel i detta fall.
- Det var lite våtare där än på Loebs sida. Starten blev trots det inte så dålig, men helt plötsligt var jag uppe på två hjul i första kurvan. Vi hade tur som inte rullade där, men när bilen smällde i marken igen kände jag att den tog skada och visste direkt att det skulle bli tufft att gå för seger, berättar Johan.
Kristoffersson fick koncentrera sig på att ta sin Volkswagen Polo R Supercar till målet och bärga de poäng som gick att få.
- Jag försökte verkligen nå pallen, men det fanns inte en chans och istället så tappade jag till femte plats. Det här var inte den perfekta helgen, en hel del hård racing under riktigt, riktigt tuffa förhållanden.
Det fina i kråksången är ändå att Kristoffersson fortfarande toppar VM-tabellen, även nu med nio poängs marginal, men med helgens vinnare Sebastien Loeb som ny tvåa, 75 mot 66 poäng.
- Så sett är det som att den här helgen inte har hänt och nu ser vi fram emot att köra på Silverstone för första gången.
Stallkompisen Petter Solberg fick ihop samma poängskörd, 22 p, som Johan under helgen, men hade lite omvänd framgång. Solberg dominerade under lördagen, men fick det tufft i Q3 och Q4, innan han slutade tvåa efter Kristoffersson i semifinalen. I finalen kom han helskinnad genom startsvängen, där sex bilar brakade in samtidigt.
- Första kurvan … vad hände egentligen? Jag har inte en aning vad som hände. Jag fick smällar på båda sidorna och ett tag ville jag bara blunda och hoppas på att jag skulle komma ut på andra sidan.
Det gjorde Solberg och segerchans fanns, men till sist fick han nöja sig med att bli tvåa.
- Vi hade en bra chans att vinna, men jag är nöjd med andraplatsen. Det blev många bra poäng under denna helt galna helg, summerar Solberg.
Även stallchefen i PSRX Volkswagen Sweden, Pernilla Solberg, kunde sammanfatta en trots allt positiv tävling och fortsatt ledning i teammästerskapet.
- Att ta sig från en helg som den här med många poäng är sånt som lägger grunden till ett framgångsrikt mästerskap. Vi åker till Silverstone med en positiv känsla!
Resultat Supercar-final:
2) Petter Solberg, Norge
3) Timmy Hansen, Sverige
4) Mattias Ekström, Sverige
5) Johan Kristoffersson, Sverige
6) Andreas Bakkerud, Norge
2) Loeb 66
3) Solberg 65
4) Bakkerud 61
5) T. Hansen 59
7) Niclas Grönholm, Finland 37
8) Janis Baumanis, Lettland 32
9) Guerlain Chicherit, Frankrike 27
10) Timur Timerzyanov, Ryssland 27
2) Team Peugeot Total 125
3) EKS Audi Sport 120
4) GRX Taneco Team 64
5) GC Kompetition 42
6) Olsbergs MSE 41
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkInformationschef
Tel:08-553 867 97 070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seSandra EvansPR Manager PSRX Volkswagen Sweden
Tel:+44 7887 693993 +44 76 110 7 110Sandra@pettersolberg.noBilder
Länkar
Om
År 2017 levererade Volkswagen 6 230 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2017 totalt 57 488 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,2 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Arteon, Sharan, Caddy, Multivan, Touareg och Amarok.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Ny design, innovativ teknik och snabb utveckling: Så vill Volkswagen attrahera kunder i Kina24.4.2024 14:13:09 CEST | Pressmeddelande
Med konceptbilen ID. CODE visar Volkswagen det nya designspråket och den nya teknikstandarden för framtida Volkswagen-modeller i Kina. ID. CODE firar sin världspremiär på bilsalongen Auto China 2024 i Peking, 25 april till 4 maj.
Volkswagen återlanserar Touran i Sverige16.4.2024 14:42:20 CEST | Pressmeddelande
Den mångsidiga familjebilen Touran med upp till sju sittplatser erbjuds återigen på den svenska marknaden.
En bilikon fyller 50 år – Volkswagen började tillverka Golf den 29 mars 197429.3.2024 09:21:50 CET | Pressmeddelande
För exakt 50 år sedan, den 29 mars 1974, började Volkswagen serietillverka Golf i Wolfsburg. Ingen visste den dagen i mars att denna kompaktbil – efterföljaren till legendariska Beetle (”Bubblan”) – skulle bli den mest framgångsrika Volkswagen-modellen och den mest sålda europeiska bilen någonsin.
Säljstart för nya Volkswagen Passat eHybrid – Laddhybrid med upp till 13 mils räckvidd på el28.3.2024 08:00:05 CET | Pressmeddelande
Volkswagen utökar utbudet av drivlinor till nya Passat. Nu startar försäljningen av de två nya laddhybriderna (eHybrid) med en systemeffekt på 204 hk respektive 272 hk. En elektrisk räckvidd på upp till 131 km (WLTP, beroende på utrustningsversion) gör Passat eHybrid till en elbil i vardagen. Dessutom startar försäljningen av den starkaste turbodieselversionen (TDI) med 193 hk och 4MOTION fyrhjulsdrift som standard. Sedan i höstas erbjuds även en mildhybrid (eTSI) med 150 hk.
Dubbel världspremiär för de sportiga elbilarna ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer – Volkswagen presenterar bilder och inledande fakta13.3.2024 18:18:38 CET | Pressmeddelande
Volkswagen utökar sitt utbud av sportiga GTX-modeller. I en dubbel världspremiär gör nu nya ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer sin debut. De två sportiga modellerna kommer att lanseras med en GTX-specifik exteriördesign, inklusive speciella front- och ljussignaturer, sportiga designdetaljer i interiören och kraftfull eldrift. De sportigaste modellerna från den helt eldrivna ID.-familjen bär GTX-märket sedan 2021.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum