Kristoffersson jagar sitt andra sprintguld

Johan Kristoffersson beger sig till Malmö för att på fredag försöka ta sitt andra SM-guld i rallysprint. Volkswagen Dealerteam BAUHAUS-föraren står inför en intressant duell med framför allt Pontus Tidemand.
Johan Kristoffersson är på jakt efter sitt andra SM-guld i rally den här säsongen.

Det ska bli jätteroligt att mäta sig mot honom, säger Kristoffersson, som kamperade ihop med Tidemand i JTCC redan 2008 och därefter i rallycross 2013 för Kristoffersson Motorsport.
Nu ställs de mot varandra i en häftig rallyuppgörelse.

Årets första SM-sprint kördes i Sundsvall i början av februari och Kristoffersson tog där hem guldet före Patrik Flodin. När nu Kristofferssons tuffe konkurrent i rally-SM inte kommer till start skulle man kunna tänka sig ett lättare motstånd, men så blir det alltså inte när VM-meriterade Tidemand finns på plats.
 Vi hade sett fram emot en lugn och fin helg, men nu blir det en tuff match, säger teamchefen Tommy Kristoffersson med glimten i ögat.
 Pontus får gälla som favorit, med sin stora erfarenhet från rally, men Johan vill säkert utmana om segern.

Alla som känner Johan vet att han inte räds svåra uppgifter och alltid siktar på seger och mästerskapsmedaljer.
 Det är därför vi åker dit, men vi är också medvetna om att det är oerhört små marginaler, säger 30-åringen från Arvika, som planenligt har Stig Rune Skjaermoen i kartläsarstolen på sin Volkswagen Polo GTI R5.

SM avgörs på en två kilometer lång bana, som avverkas i två kvalheat och därefter två genomkörningar i finalen. Bästa enskilda tid räknas i kvalet medan de båda racen läggs ihop i finalen. Underlaget är huvudsakligen grus, men även lite asfalt, med start och mål vid Lockarps Gokartbana.
 Man måste köra fort, men varje litet misstag kan bli ödesdigert, vilket vi såg i Sundsvall när Patrik gjorde en liten miss och genast blev distanserad.

En kort bana med flera åk liknar rallycross där ju dubble världsmästaren Kristoffersson har sina största meriter. Kanske innebär det upplägget en viss fördel.
 Sprint bör passa Johan bra och vi har goda minnen från Sundsvall i vintras, påpekar Tommy Kristoffersson.

Rallysprinten ingår som en del av den idrottsligt breda SM-veckan i Malmö med omnejd, vilket också innebär tv-bevakning.
 Det ska bli kul att komma till Malmö mitt i SM-veckan, tycker Tommy.

Även denna helg är det fullt upp för Volkswagen Dealerteam BAUHAUS, som också skickar en patrull till Kongsvinger, där Ole Christian Veiby på söndag ska tävla i en rallysprint med den andra av teamets Polo GTI R5.
 Kul för Ole Christian att få visa upp sig på hemmaplan, avslutar Tommy Kristoffersson.

Johan Kristoffersson och Stig Rune Skjaermoen beger sig till Malmö för en kamp om SM-guldet i rallysprint.
Johan Kristoffersson tar sig an kampen mot Pontus Tidemand i SM-sprinten i Malmö.
Blir det SM-guld nummer två för Johan när rally-SM-sprinten avgörs i Malmö?