Kristoffersson laddad för revansch
− En jättefin bana, dessutom är den nyasfalterad. Jag körde Superstars där 2012 och har även varit och testat i år med teamet, säger Kristoffersson.
Den 4,3 kilometer långa formel 1-banan är bred och rymlig och utgör en rejäl kontrast till den trånga stadsbanan i Marrakech, där Johan och hans team, Sébastien Loeb Racing, inte alls hittade rätt under premiärhelgen. Kristoffersson kvalade inte ens bland de 20 bästa.
− Mitt sämsta kval någonsin, ända sedan jag började med det här 2008. Men jag vet att det kan svänga mycket, så jag var väl förberedd på en motgång.
Teamet gjorde förstås en grundlig utvärdering efter tävlingen och har dessutom kört ett extrainsatt test i södra Frankrike för att hitta nycklarna till högre hastigheter.
− Det är framför allt när vi ska kliva på gas ut ur sväng som det inte har varit bra, berättar Kristoffersson, som tror att man har kommit närmare en lösning, men han räknar inte med några underverk inför helgen i Ungern.
− Jag förväntar mig inte att vi kommer att vara topp fem redan nu, kanske inte topp tio heller, men jag hoppas att vi ska vara betydligt närmare de andra teamen.
Kristoffersson utesluter inte rejäla omsvängningar i resultatlistorna under säsongen. Därför kan även enstaka poäng vara viktiga att plocka på sig under de tunga helgerna.
− Varje poäng kan vara superviktig när vi ska summera säsongen i slutänden, påpekar Johan efter ett avslutat pass med löpintervaller.
Hemma i Arvika har han haft ett lugnt påskfirande med familjen, en välbehövlig återhämtning efter en mycket intensiv start på 2019.
− Min sambo Zandra har räknat ut att jag har haft 63 resdagar hittills under året. Det är ganska mycket faktiskt.
Nya dagar har nu lagts till den listan, med en mellanlandning i Tyskland på väg till Ungern.
− Jag stannar till där för att köra en halv dag i simulator, berättar Kristoffersson.
Det råder inga tvivel om att förare, team och Volkswagen Motorsport gör allt de kan för att ta Golf GTI TCR-bilarna till täten av WTCR.
− Det är värt allt jobb bara vi presterar bättre, intygar STCC- och rallycrossmästaren avslutningsvis.
Race 1 på Hungaroring avgörs kl 15:15 på lördag. Race 2 och 3 går på söndag från kl 15:30 och framåt.
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkInformationschef
Tel:070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder
Länkar
Om
År 2018 levererade Volkswagen 6,24 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 53 471 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,1 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Volkswagen återlanserar Touran i Sverige16.4.2024 14:42:20 CEST | Pressmeddelande
Den mångsidiga familjebilen Touran med upp till sju sittplatser erbjuds återigen på den svenska marknaden.
En bilikon fyller 50 år – Volkswagen började tillverka Golf den 29 mars 197429.3.2024 09:21:50 CET | Pressmeddelande
För exakt 50 år sedan, den 29 mars 1974, började Volkswagen serietillverka Golf i Wolfsburg. Ingen visste den dagen i mars att denna kompaktbil – efterföljaren till legendariska Beetle (”Bubblan”) – skulle bli den mest framgångsrika Volkswagen-modellen och den mest sålda europeiska bilen någonsin.
Säljstart för nya Volkswagen Passat eHybrid – Laddhybrid med upp till 13 mils räckvidd på el28.3.2024 08:00:05 CET | Pressmeddelande
Volkswagen utökar utbudet av drivlinor till nya Passat. Nu startar försäljningen av de två nya laddhybriderna (eHybrid) med en systemeffekt på 204 hk respektive 272 hk. En elektrisk räckvidd på upp till 131 km (WLTP, beroende på utrustningsversion) gör Passat eHybrid till en elbil i vardagen. Dessutom startar försäljningen av den starkaste turbodieselversionen (TDI) med 193 hk och 4MOTION fyrhjulsdrift som standard. Sedan i höstas erbjuds även en mildhybrid (eTSI) med 150 hk.
Dubbel världspremiär för de sportiga elbilarna ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer – Volkswagen presenterar bilder och inledande fakta13.3.2024 18:18:38 CET | Pressmeddelande
Volkswagen utökar sitt utbud av sportiga GTX-modeller. I en dubbel världspremiär gör nu nya ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer sin debut. De två sportiga modellerna kommer att lanseras med en GTX-specifik exteriördesign, inklusive speciella front- och ljussignaturer, sportiga designdetaljer i interiören och kraftfull eldrift. De sportigaste modellerna från den helt eldrivna ID.-familjen bär GTX-märket sedan 2021.
Säljstart för nya Volkswagen ID.7 Tourer8.3.2024 15:43:19 CET | Pressmeddelande
Volkswagens nya eldrivna kombi ID.7 Tourer går nu att beställa på den svenska marknaden. Det rekommenderade cirkapriset för den välutrustade versionen ID.7 Tourer Pro Edition är från 659 900 kronor.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum