Kristoffersson Motorsport satsar på rally med Polo GTI R5

Under senare delen 2018 kommer Volkswagens nya rallymodell Polo GTI R5 ut på marknaden. En av de första bilarna levereras till Kristoffersson Motorsport i Arvika.
Polo GTI R5 gör 0-100 på 4,1 sekunder.

− Den kommer vi att behålla och driva i egen regi, men så snart det finns tillgång på bilar är målet att även sälja R5-bilar, kommenterar stallchefen i KMS, Tommy Kristoffersson.

Kristoffersson Motorsport har under många år varit framgångsrika inom banracing och rallycross. Nu tar teamet alltså ett nytt historiskt kliv in i rallyvärlden. För KMS blir det också ännu ett kapitel att lägga till det varaktiga samarbetet med Volkswagen-koncernen.

− Vi har varit i VW Group sedan 1992, i olika konstellationer. Vi har alltid varit flexibla och anpassat oss efter marknaden och det här går helt i linje med Volkswagen Motorsports två egna huvudspår, Golf GTI TCR som vi lanserade i STCC förra året och nu Polo GTI R5. Målsättningen är att sköta rallysatsningen på samma sätt som vi har gjort med TCR för Skandinavien.

Kristoffersson Motorsport följer upp fjolårets återinträde i STCC, med ett utökat förtroende från Volkswagen.
− Vårt samarbete med KMS sträcker sig flera år bakåt i tiden. Teamet har alltid levererat mycket fina resultat och det blir spännande att följa deras satsning med Polo GTI R5 i rallyskogen, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige.

Det Arvika-baserade teamet stärker samtidigt sin egen profil.
− Sex stycken STCC-tävlingar är för lite för att vi ska kunna hålla oss med fast anställd personal. Vi behöver bredda för att kunna trygga verksamheten och behålla våra kompetenta mekaniker, säger Tommy Kristoffersson.

Den specifika kunskap som krävs för rally får man starthjälp med i och med att Even Management flyttar över två heltidsmekaniker och delar av sin verksamhet till lokalerna i Arvika.

Allt eftersom det norska management-bolagets förare fått fabrikskontrakt, senast Ole Christian Veiby, har behovet av en verkstadsdel i Kongsvinger minskat.
− När vi utökar är det mycket lägligt för oss att slå våra påsar ihop. Det blir synergieffekter och lättare överhuvudtaget med infrastrukturen, med fordonspark och annat.

Att Erik Veiby, Even Managements huvudägare, också äger hälften av KMS underlättar överflyttningen ytterligare.

Det dröjer dock till slutet av 2018 innan den första bilen levereras och att Kristoffersson Motorsport därmed kan sjösätta sin rallysatsning, men förberedelserna är redan i full gång.
− Vi har köpt en Skoda R5 för att tävla med och lära oss konceptet så att vi kan komma väl förberedda inför nästa år. Därmed följer vi samma mönster som Volkswagen Motorsport. De gjorde också ett testår med Skoda innan de lanserade sin Polo i WRC.

Bilen fungerar under 2018 också som ett komplement för Ole Christian Veiby med möjlighet till fler tävlingar än de VM-rallyn han är kontrakterad för.
− Dessutom håller vi på och färdigställer en rallyanpassad servicelastbil, berättar Tommy Kristoffersson och avslutar:

− Även om vi integrerar rutinerat manskap från Even Management blir rally en ny och spännande utmaning för KMS. Förhoppningsvis kan vi ta med oss något från både racing och rallycross in i den för oss nya disciplinen.

Polo GTI R5 gör 0-100 på 4,1 sekunder.
Den fyrhjulsdrivna rallybilen är avsedd för privatteam.

År 2017 levererade Volkswagen 6 230 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2017 totalt 57 488 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,2 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Arteon, Sharan, Caddy, Multivan, Touareg och Amarok.