Kristoffersson och Nerman försvarade sina positioner
Helgen fick en dramatisk inledning när himlen öppnade sig precis till lördagens kval. Torkperioden upphörde tillfälligt och blötlade Falkenbergs motorbana, vilket förstås skapade chansartade förutsättningar.
- Vi hade tempo för pole på kvalet, men fick inte ut det sista av däcken, summerade teamchefen Tommy Kristoffersson.
Johan Kristoffersson fick nöja sig med tredje plats och tre kvalpoäng, medan Hugo Nerman kvalade in som sjua.
I första racet fick Kristoffersson en kanonstart från tredje rutan. Robert Dahlgren, i pole position missade totalt, men det fanns inte utrymme för Johan att smita förbi. Istället blev det en jakt bakom Andreas Wernersson, en kamp som Johan avgjorde med en snygg manöver i chikanen. Trots ett tappert försök gick det inte att komma ikapp Robert Dahlgren, men Johan var ändå nöjd med loppet och sin Golf GTI TCR.
- Roligt race. Jag hade bra pace och kände att det gick att jobba på bra med bilen, konstaterade Johan.
De båda andra förarna i Volkswagen Dealer Team BAUHAUS, Hugo Nerman och Nicklas Oscarsson, hade en egen kamp längre ner i fältet. Nerman tog trettonde plats före Oscarsson.
I andra racet hade Hugo Nerman bästa utgångsläget. Den omvända startordningen gav honom ruta nummer fyra, något som han tyvärr inte kunde utnyttja i starten.
- Den var katastrofal, men sedan körde jag upp mig med många fina omkörningar, konstaterade Nerman, som arbetade sig genom fältet, och inte minst, försvarade sig mot värste JSM-konkurrenten Philip Morin.
Till sist blev det en femteplats för Nerman, hittills bästa resultatet i STCC-karriären.
- Jag vill ännu längre fram, men det kommer, lovade Nerman, som också fick beröm av chefen.
- Han har haft en lite stökig inledning, men nu körde han så som jag har föreställt mig att han ska göra. Det här är hans rätta nivå, menade Tommy Kristoffersson.
Nermans 25 poäng i JSM innebär också att han försvarar sin ledning i den klassen, totalt 113 poäng mot 101 för Philip Morin.
- Det är bra med tanke på det sämre kvalet jag hade, tyckte Nerman.
För Johan Kristoffersson blev det andra racet en riktig berg-och-dalbana. Från sin åttonde position jobbade han sig uppåt med hjälp av en del ögongodis för racingfantaster.
- Omkörningen av Micke Ohlsson var rejält hårig. Vi kom med fyrhjulssladd båda två, berättade Johan.
Kristofferson tog sig upp på andra plats och hade rejält häng på Mattias Andersson i täten.
- Jag körde absolut allt jag orkade!
Då kom punkteringen och det kunde ha slutat riktigt illa om det inte varit för Johans allround-kunskaper inom bilkörning.
- Det var väldigt nära. Hade jag inte haft handbromsen kunde det ha blivit en rejäl krasch in i räcket.
Punkteringsrisken i det varma vädret på Falkenbergs-banan var förstås välkänd sedan tidigare, men Tommy Kristoffersson kunde ändå inte klandra Volkswagen Dealer Team BAUHAUS-stjärnans satsning.
- Vi ligger där vi ligger i tabellen och har inget val. Vi måste satsa framåt.
Kristoffersson tycker också att man gjorde det som gick för att undvika punktering.
- Vi hade väldigt konservativa hjulinställningar, precis det som rekommenderas, men materialet räcker inte till.
Nicklas Oscarsson bröt också med punktering, något som Fredrik Ekblom slapp den här gången.
- Jag hade en sån här på Falkenberg förra året. Man vet inte hur mycket man ska våga luta sig på vänster framhjul. Samtidigt vill man ju attackera och gå för seger.
Någon seger blev det inte för WestCoast Racing och Ekblom, men väl en andraplats i andra racet.
- Bilen har fungerat bra hela helgen, men vi var inte så snabba som vi trodde i kvalet. Till andra racet fungerade det bättre, konstaterade Ekblom, som ligger femma i mästerskapet med sina 73 poäng.
En som spelade sina kort säkert var Lestrup Racing Teams Andreas Wernersson. Med två fjärdeplatser tog han sig upp på en total andraplats i mästerskapet med totalt 80 poäng.
- Vi ville inte att Andreas skulle ta några stora risker. Det lönar sig att ta bilen i mål, sammanfattade stallchefen Fredrik Lestrup.
Även Oliver Söderström fick till det efter en del motgångar. Efter att ha brutit första racet blev det en fin åttondeplats i andra racet.
Poäng också till ytterligare en Golf GTI TCR-förare genom Andreas Bäckmans tiondeplats i första racet, där WestCoast Racing-föraren också var tvåa bland juniorerna.
STCC Falkenberg
Förarmästerskapet
1. Robert Dahlgren 111 poäng
2. Andreas Wernersson 80 p
3. Johan Kristoffersson 78 p
4. Daniel Haglöf 77 p
5. Fredrik Ekblom 73p
Juniormästerskapet
1. Hugo Nerman 113 poäng
2. Philip Morin 101 p
3. Andreas Bäckman 87 p
Teammästerskapet
1. PWR Racing 188 poäng
2. Volkswagen Dealer Team BAUHAUS 102 p
3. Lestrup Racing Team 90 p
4. WestCoast Racing 80 p
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkInformationschef
Tel:08-553 867 97 070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder
Länkar
Om
År 2017 levererade Volkswagen 6 230 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2017 totalt 57 488 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,2 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Arteon, Sharan, Caddy, Multivan, Touareg och Amarok.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Volkswagen återlanserar Touran i Sverige16.4.2024 14:42:20 CEST | Pressmeddelande
Den mångsidiga familjebilen Touran med upp till sju sittplatser erbjuds återigen på den svenska marknaden.
En bilikon fyller 50 år – Volkswagen började tillverka Golf den 29 mars 197429.3.2024 09:21:50 CET | Pressmeddelande
För exakt 50 år sedan, den 29 mars 1974, började Volkswagen serietillverka Golf i Wolfsburg. Ingen visste den dagen i mars att denna kompaktbil – efterföljaren till legendariska Beetle (”Bubblan”) – skulle bli den mest framgångsrika Volkswagen-modellen och den mest sålda europeiska bilen någonsin.
Säljstart för nya Volkswagen Passat eHybrid – Laddhybrid med upp till 13 mils räckvidd på el28.3.2024 08:00:05 CET | Pressmeddelande
Volkswagen utökar utbudet av drivlinor till nya Passat. Nu startar försäljningen av de två nya laddhybriderna (eHybrid) med en systemeffekt på 204 hk respektive 272 hk. En elektrisk räckvidd på upp till 131 km (WLTP, beroende på utrustningsversion) gör Passat eHybrid till en elbil i vardagen. Dessutom startar försäljningen av den starkaste turbodieselversionen (TDI) med 193 hk och 4MOTION fyrhjulsdrift som standard. Sedan i höstas erbjuds även en mildhybrid (eTSI) med 150 hk.
Dubbel världspremiär för de sportiga elbilarna ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer – Volkswagen presenterar bilder och inledande fakta13.3.2024 18:18:38 CET | Pressmeddelande
Volkswagen utökar sitt utbud av sportiga GTX-modeller. I en dubbel världspremiär gör nu nya ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer sin debut. De två sportiga modellerna kommer att lanseras med en GTX-specifik exteriördesign, inklusive speciella front- och ljussignaturer, sportiga designdetaljer i interiören och kraftfull eldrift. De sportigaste modellerna från den helt eldrivna ID.-familjen bär GTX-märket sedan 2021.
Säljstart för nya Volkswagen ID.7 Tourer8.3.2024 15:43:19 CET | Pressmeddelande
Volkswagens nya eldrivna kombi ID.7 Tourer går nu att beställa på den svenska marknaden. Det rekommenderade cirkapriset för den välutrustade versionen ID.7 Tourer Pro Edition är från 659 900 kronor.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum