Kristoffersson på klassisk japansk mark

Efter helger med rally, racing och folkrace på svensk mark är det dags för Johan Kristoffersson att ge sig i kast med internationella WTCR-serien igen. Den här gången går färden till Japan, där en tävling på formel 1-banan Suzuka väntar.

En inspirerad Johan Kristoffersson ser fram emot sitt första besök i Japan och Suzuka-banan.

Jag har aldrig varit i Japan tidigare och därmed, av förklarliga skäl, inte heller kört på Suzuka. En riktig F1-bana, det ska bli kul, säger en hoppfull Kristoffersson.

På grund av att WTCR-tävlingen går mellan årets F1-tävling och ett motorcykelevenemang så kommer Johan inte att få ratta sin Volkswagen Golf GTI TCR på hela bansträckningen. Av säkerhetsskäl väljer arrangörerna att använda enbart den östra delen av slingan.
 Det är förstås tråkigt att vi inte får köra hela, men det är positivt att den bästa delen med s-kombinationerna är kvar. Det är också den långsammare delen och det ska kunna passa oss bra, utifrån det material vi har.
Samtidigt är det svårt att veta hur konkurrenskraftiga det Sébastien Loeb Racing-ledda Volkswagen-teamet kommer att vara den här helgen.
 Det beror ju också på vilka förutsättningar som ges i övrigt, påpekar Johan, som förstås vill göra bra resultat, men också tänka långsiktigt.
 Eftersom vi inte är med i toppstriden i mästerskapet kan vi testa en del saker inför framtiden.

30-åringen från Arvika hoppas få fortsätta i WTCR nästa år. Inget är klart än, men Johan har deltagit i en del tester med den nya bilen, senast i Portugal förra veckan.
 Det är kul att testa och vara med i ett utvecklingsarbete. Jag har alltid gillat den typen av uppgifter. Dessutom ser den nya bilen lovande ut, med förbättrad aerodynamik.

Med tre tävlingar kvar av årets säsong ligger Johan på 15:e plats i mästerskapet. Det finns klara chanser att klättra. Närmast ovanför i tabellen ligger stallkompisen Rob Huff.
 Bäst i teamet vill man alltid vara, men Rob är en stabil spelare som kört alla år i WTCC och WTCR.

Efter den senaste deltävlingen i Kina i mitten av september har den mångsidige rattvirtuosen kört SM-avslutningen i rally, Carrera Cup-finalen på Mantorp och den prestigeladdade folkrace-tävlingen NGK Masters. För att förbereda sig på bästa sätt inför ännu en långresa och sju timmars dygnsomställning har en normalt sett morgontrött Johan ställt klockan tidigt under veckan.
 Klockan 4:45 har den ringt lördag, söndag, måndag. Då har jag stuckit ut på en tidig löptur. Jag kan berätta att det är lugnt på gatorna i Arvika vid den tiden på dygnet, säger Johan med ett leende.

WTCR Suzuka Japan

Fredag
8:30 Q1
8:55 Q2
9:15 Q3

Lördag
8:05 Race 1

Söndag
2:00 Race 2
3:30 Race 3

Johan Kristoffersson gör sin första resa till Japan när WTCR gästar Suzuka-banan.
Johan Kristoffersson gör debut på formel 1-banan Suzuka.
Johan Kristoffersson kommer att kämpa om nya WTCR-poäng i Japan under helgen.

År 2018 levererade Volkswagen 6,24 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 53 471 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,1 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.

Produktionsstart för Volkswagens nya elbil ID.3 – systemskifte till e-mobilitet4.11.2019 11:51:17 CETPressmeddelande

Volkswagen startar nu serietillverkningen av sin nya elbil ID.3 – och kommer därmed att göra elbilen tillgänglig för miljoner människor. För första gången någonsin konverteras en stor bilfabrik till produktion av helt eldrivna bilar. Volkswagen förvandlar sin fabrik i Zwickau till den största och mest effektiva elbilsanläggningen i Europa. Från och med den 4 november 2019 rullar de första bilarna ut från produktionslinjen.