Kristoffersson plockade placeringar
− Jag klarade mig rätt bra med att hålla bilen hel, tycker Kristoffersson, som fick se många konkurrenter försvinna ut till höger och vänster under söndagens race.
Lugnare var det i första racet på lördagen. Johan kvalade riktigt bra, som femma, och hade fint slagläge.
− Men det var nog så att jag fick till ett riktigt supervarv i kvalet och träffade allt perfekt. Den farten hade vi egentligen inte.
Det syntes i racet där Johan tappade ett par placeringar direkt i starten och sedan ytterligare en. En åttondeplats var ändå bra utdelning för Sébastien Loeb Racing-föraren.
Till söndagens kval hängde regnmolnen hotande över banan, vilket förstås fick sin effekt på kvalresultaten. Johan lyckades inte bättre än 22:a plats i väderlotteriet.
− Mitt andra försök kom lite för sent så regnet hann påverka för mycket. Men till Q2 hade det inte räckt ändå, säger Kristoffersson.
Första varvet i andra racet blev riktigt kaosartat och Johan kunde avancera upp till femtonde plats redan där, med smak på mer.
− Jag var kanske lite för försiktig i början. Hade kunnat plocka någon mer placering under de fyra-fem första kurvorna, men eftersom det är kort om tid mellan andra och tredje racet ville jag inte riskera alltför mycket.
30-åringen från Arvika höll sin Volkswagen Golf GTI TCR i fint skick och kunde på slutvarven dessutom plocka ytterligare ett par placeringar genom fina omkörningar.
Det avslutande racet på Ningbo International Speedpark liknade det föregående på så sätt att inledningen skördade sina offer. Johan tog sig snabbt upp till trettonde plats.
Därefter följde några riktigt tuffa varv med hård racing mellan Johan och några andra förare, inte minst Ma Qinghua och Kevin Ceccon i betydligt lättare bilar.
− Det är inte lätt att hålla sig ifrån de andra bilarna när det är så tätt och trångt. Jag var på någon bil, men hade då också fått en smäll bakifrån, berättar Johan, som kämpade sig upp till tionde plats och därmed ytterligare sex poäng i bagaget.
Arton poäng fick Kristoffersson med sig från Kina, vilket betyder 113 totalt och fortsatt en femtondeplats i mästerskapstabellen. Till nästa tävling i Japan om sex veckor blir förutsättningarna lite lättare för Volkswagen-förarna.
− Vi tappar 20 kilo till Japan, säger Johan, som hade fullt i viktlådan på Ningbo-banan, för övrigt en ny men trevlig erfarenhet för Kristoffersson.
− Rolig och fin bana och ett bra arrangemang.
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkInformationschef
Tel:070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder
Länkar
Om
År 2018 levererade Volkswagen 6,24 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 53 471 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,1 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Volkswagen återlanserar Touran i Sverige16.4.2024 14:42:20 CEST | Pressmeddelande
Den mångsidiga familjebilen Touran med upp till sju sittplatser erbjuds återigen på den svenska marknaden.
En bilikon fyller 50 år – Volkswagen började tillverka Golf den 29 mars 197429.3.2024 09:21:50 CET | Pressmeddelande
För exakt 50 år sedan, den 29 mars 1974, började Volkswagen serietillverka Golf i Wolfsburg. Ingen visste den dagen i mars att denna kompaktbil – efterföljaren till legendariska Beetle (”Bubblan”) – skulle bli den mest framgångsrika Volkswagen-modellen och den mest sålda europeiska bilen någonsin.
Säljstart för nya Volkswagen Passat eHybrid – Laddhybrid med upp till 13 mils räckvidd på el28.3.2024 08:00:05 CET | Pressmeddelande
Volkswagen utökar utbudet av drivlinor till nya Passat. Nu startar försäljningen av de två nya laddhybriderna (eHybrid) med en systemeffekt på 204 hk respektive 272 hk. En elektrisk räckvidd på upp till 131 km (WLTP, beroende på utrustningsversion) gör Passat eHybrid till en elbil i vardagen. Dessutom startar försäljningen av den starkaste turbodieselversionen (TDI) med 193 hk och 4MOTION fyrhjulsdrift som standard. Sedan i höstas erbjuds även en mildhybrid (eTSI) med 150 hk.
Dubbel världspremiär för de sportiga elbilarna ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer – Volkswagen presenterar bilder och inledande fakta13.3.2024 18:18:38 CET | Pressmeddelande
Volkswagen utökar sitt utbud av sportiga GTX-modeller. I en dubbel världspremiär gör nu nya ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer sin debut. De två sportiga modellerna kommer att lanseras med en GTX-specifik exteriördesign, inklusive speciella front- och ljussignaturer, sportiga designdetaljer i interiören och kraftfull eldrift. De sportigaste modellerna från den helt eldrivna ID.-familjen bär GTX-märket sedan 2021.
Säljstart för nya Volkswagen ID.7 Tourer8.3.2024 15:43:19 CET | Pressmeddelande
Volkswagens nya eldrivna kombi ID.7 Tourer går nu att beställa på den svenska marknaden. Det rekommenderade cirkapriset för den välutrustade versionen ID.7 Tourer Pro Edition är från 659 900 kronor.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum