Kristoffersson rustar för framtiden
− Nu när inte kampen om SM-titeln lever längre så kommer vi att testa en del grejer i skarpt läge, säger Kristoffersson.
Men tro inte att Johan ger upp kampen om segern i rallyt med sin Polo GTI R5. Efter vinst i inledande SM-deltävlingen Bergslagsrallyt och ytterligare en triumf i juni månads Gästabudstrofén hägrar nu en tredje seger på sex deltävlingar.
− Vi vill naturligtvis prestera resultat och en seger i sista tävlingen gör saker och ting lättare.
Volkswagen Dealerteam BAUHAUS-föraren räknar dock inte med någon enkel resa till prispallens högsta nivå, trots att klare SM-guldmedaljören Patrik Flodin avstår tävlingen.
− Jag måste ödmjukt säga att det kommer att bli tufft. Fredrik Åhlin åker väldigt fort och har väl egentligen varit snabbast av oss, men det har ju krånglat en del för honom hittills.
Att Patrik Flodin avstår tävlingen är en liten besvikelse för Kristoffersson.
− Ja, det måste jag ju säga. Jag vill ha så tufft motstånd som möjligt. Det är då man utvecklas. Men samtidigt förstår jag deras beslut. Det är motorsport i ett nötskal. Det kostar mycket pengar helt enkelt.
Istället får Johan tampas med Mattias Ekström, den tidigare rallycrossrivalen, som kört föråkare i ett par SM-tävlingar, men nu kommer till start i R5-klassen.
− Det är kul att han också står med i startlistan den här gången. Han blir en joker i leken.
Därmed är det upplagt för ännu en tävling med högkvalitativt startfält bland de fyrhjulsdrivna bilarna.
− Vi ska inte glömma Mattias Monelius eller Martin Berglund heller, påpekar Johan.
30-åringen från Arvika har helgens destination, Blekinge, som en näst intill vit fläck på sin motorsportkarta.
− Jag har verkligen inte varit i den delen av Sverige särskilt ofta, men efter vad jag har hört är vägarna av det krokigare slaget.
Det innebär viktigt rekognoseringsarbete för Kristoffersson och co-drivern Stig Rune Skjaermoen under torsdagen. Fredagseftermiddagen och -kvällen bjuder sedan på ett ovanligt intensivt schema för en SM-tävling.
− Fyra specialsträckor redan på fredag. Det är ett roligt upplägg. Och vi lär få köra delar av dem i mörker.
Därmed sluts cirkeln för Kristoffersson som inledde sin första hela rallysäsong i vintriga Ludvika i januarimörkret. Fortsättning följer, om han själv får bestämma.
− Det finns en preliminär plan åtminstone fram till Rally Sweden, men sedan får vi se.
För Tommy Kristoffersson, teamchef i Volkswagen Dealerteam BAUHAUS, är det också dags att summera den första säsongen med satsning på rally. Den har förutom Johans tävlingar även inneburit matchning av Ole Christian Veiby i VM och NM, där Veiby säkrade guldet i norska mästerskapet gångna helgen.
− Vi hade naturligtvis gärna tagit hem SM-serien också, men får vara nöjda med två SM-sprintguld samt NM-segern under vår första säsong. Lägg därtill en seger och två tredjeplatser i VM-tävlingar i Sverige och Finland. Det är en förtroendeingivande start på vår rallysatsning och visar att vi håller hög nivå, säger Tommy.
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkInformationschef
Tel:070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder
Länkar
Om
År 2018 levererade Volkswagen 6,24 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 53 471 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,1 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Volkswagen återlanserar Touran i Sverige16.4.2024 14:42:20 CEST | Pressmeddelande
Den mångsidiga familjebilen Touran med upp till sju sittplatser erbjuds återigen på den svenska marknaden.
En bilikon fyller 50 år – Volkswagen började tillverka Golf den 29 mars 197429.3.2024 09:21:50 CET | Pressmeddelande
För exakt 50 år sedan, den 29 mars 1974, började Volkswagen serietillverka Golf i Wolfsburg. Ingen visste den dagen i mars att denna kompaktbil – efterföljaren till legendariska Beetle (”Bubblan”) – skulle bli den mest framgångsrika Volkswagen-modellen och den mest sålda europeiska bilen någonsin.
Säljstart för nya Volkswagen Passat eHybrid – Laddhybrid med upp till 13 mils räckvidd på el28.3.2024 08:00:05 CET | Pressmeddelande
Volkswagen utökar utbudet av drivlinor till nya Passat. Nu startar försäljningen av de två nya laddhybriderna (eHybrid) med en systemeffekt på 204 hk respektive 272 hk. En elektrisk räckvidd på upp till 131 km (WLTP, beroende på utrustningsversion) gör Passat eHybrid till en elbil i vardagen. Dessutom startar försäljningen av den starkaste turbodieselversionen (TDI) med 193 hk och 4MOTION fyrhjulsdrift som standard. Sedan i höstas erbjuds även en mildhybrid (eTSI) med 150 hk.
Dubbel världspremiär för de sportiga elbilarna ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer – Volkswagen presenterar bilder och inledande fakta13.3.2024 18:18:38 CET | Pressmeddelande
Volkswagen utökar sitt utbud av sportiga GTX-modeller. I en dubbel världspremiär gör nu nya ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer sin debut. De två sportiga modellerna kommer att lanseras med en GTX-specifik exteriördesign, inklusive speciella front- och ljussignaturer, sportiga designdetaljer i interiören och kraftfull eldrift. De sportigaste modellerna från den helt eldrivna ID.-familjen bär GTX-märket sedan 2021.
Säljstart för nya Volkswagen ID.7 Tourer8.3.2024 15:43:19 CET | Pressmeddelande
Volkswagens nya eldrivna kombi ID.7 Tourer går nu att beställa på den svenska marknaden. Det rekommenderade cirkapriset för den välutrustade versionen ID.7 Tourer Pro Edition är från 659 900 kronor.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum