Kristoffersson upp i mästerskapsledning

Det blev stor dramatik vid sidan av banan under STCC-helgen på Gelleråsen. Tre bilar från PWR-stallet diskvalificerades efter första racet. Därmed tog Johan Kristoffersson sin första seger för säsongen och med hjälp av en andraplats i andra racet, efter ännu en diskning, så är Volkswagen Dealer Team BAUHAUS-föraren uppe i ensam mästerskapsledning.
Johan Kristoffersson har blandat sig i titelstriden i STCC igen.

Johan Kristoffersson startade från ruta fyra i första racet på Gelleråsen-banan utanför Karlskoga. Han fick en riktigt bra start och klämde sig in som trea i första kurvan. Den positionen bevakade han sedan till mål. Daniel Haglöf och Philip Morin la beslag på de högsta nivåerna på prispallen, men efter en inlagd protest diskvalificerades Haglöf, Morin samt även Robert Dahlgren. Seat-bilarna visade sig ha ett icke homologerat avgassystem, ett regelbrott som innebar nollor i protokollet.
- Vi har känt hela säsongen att de har haft ett visst övertag på oss, framför allt i accelerationen, kommenterar stallchefen i Volkswagen Dealer Team BAUHAUS, Tommy Kristoffersson och fortsätter:
- Självklart är vi nöjda med att det blir ett jämnt och bra mästerskap, men samtidigt ger det en fadd eftersmak och man funderar på hur det skulle ha kunnat se ut under säsongen.

Även Johan Kristoffersson tyckte att det var med blandade känslor han tog emot de 25 poängen för segern – med viss fördröjning.
- Det är ju jättekul att leda mästerskapet, men jag hade naturligtvis gärna kört mig till det istället.

På ett sätt gjorde Johan det ändå, med sin stabilitet. Tredjeplatsen som blev en förstaplats fylldes på med en andraplats i andra racet. Där startade Kristoffersson från sjunde rutan, men ännu en vass start gav bra förutsättningar för avancemang.
- Två kanonstarter idag, berömde Johan sig själv.
Kristoffersson tog sig upp på fjärde plats och stack sedan in nosen innanför Oliver Söderström för tredjeplatsen. Även här blev det en uppflyttning i efterhand, då segraren Mikaela Åhlin-Kottulinsky också diskades av samma anledning.
- I första racet var jag inte nöjd med bilen, men det fungerade mycket bättre i andra, så ett stort tack till teamet som fixade det, säger Johan.

Att han nu dessutom, hastigt och lustigt, har tagit sig upp i topp på mästerskapet på 123 poäng gör inte saken sämre inför fortsättningen.
-Jag hoppas på en bra avslutning på säsongen. Nu gäller det bara att rusta för att knyta ihop säcken.

Tommy Kristoffersson kunde nöjt konstatera att Volkswagen Dealer Team BAUHAUS-stjärnans stabilitet har lyft honom till toppen av serien.
- Johan har gjort ett jättebra jobb och genomfört helgen på bästa sätt. I andra racet tar han sig från sjunde plats till trea, knappt utan en skråma på bilen.

Däremot infriades inte stallchefens förhoppning om ett lyft för juniorerna Hugo Nerman och Nicklas Oscarsson.
- Vi får inte till det riktigt där och jag har ingen bra förklaring.
Nerman hade oflyt när han slutade elva i kvalet och missade tiondeplatsen som skulle ha gett pole position, med fyra hundradelar.
- Det hade kunnat bli en helt annan helg för Hugo, påpekar Tommy Kristoffersson.

Nerman tvingades också bryta andra racet efter en avåkning och följande punktering.
- Men jag körde precis över 70 procent av racet, vilket krävs för att få poäng, berättar Hugo, som behåller ledningen i JTCC med 20 poängs marginal till Philip Morin.

Nicklas Oscarsson hade det jobbigt i kvalet, men i andra racet visade han att tempo finns med en elfteplats och en andraplats bland juniorerna.

Bland övriga Volkswagen-förare hade Andreas Wernersson, Lestrup Racing Team, bäst utdelning. Den stabile västgöten summerade en andra- och en tredjeplats, vilket gör att han ligger trea totalt, tio poäng från täten.

Även stallkompisen Oliver Söderström kunde känna sig nöjd med helgen. I andra racet var han snabbaste junior.
- Det var som att gå på lina hela tiden och jag bromsade på mig lite när Johan kunde köra om, men jag lär mig steg för steg, säger Söderström.

Helgen på Gelleråsen präglades annars av den tragiska dödsolyckan under lördagen, då en funktionär förolyckades.
- En person som har varit här i många år. Det är oerhört tragiskt att en ur den alltid så positiva funktionärsstaben inte finns hos oss längre. Våra tankar går till hans anhöriga, kommenterar avslutningsvis Tommy Kristoffersson.

Johan Kristoffersson har blandat sig i titelstriden i STCC igen.
Nicklas Oscarsson tog en elfteplats som bäst på Gelleråsen.
Hugo Nerman behåller fortsatt ledningen i JTCC.
Johan Kristoffersson svarade för mycket stabila styrningar under helgen på Gelleråsen.
STCC-mästerskapet tog en dramatisk vändning under helgen och nu är skumpavane Johan Kristoffersson med i titelmatchen.

År 2017 levererade Volkswagen 6 230 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2017 totalt 57 488 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,2 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Arteon, Sharan, Caddy, Multivan, Touareg och Amarok.

Säljstart för nya Volkswagen Passat eHybrid – Laddhybrid med upp till 13 mils räckvidd på el28.3.2024 08:00:05 CET | Pressmeddelande

Volkswagen utökar utbudet av drivlinor till nya Passat. Nu startar försäljningen av de två nya laddhybriderna (eHybrid) med en systemeffekt på 204 hk respektive 272 hk. En elektrisk räckvidd på upp till 131 km (WLTP, beroende på utrustningsversion) gör Passat eHybrid till en elbil i vardagen. Dessutom startar försäljningen av den starkaste turbodieselversionen (TDI) med 193 hk och 4MOTION fyrhjulsdrift som standard. Sedan i höstas erbjuds även en mildhybrid (eTSI) med 150 hk.

Dubbel världspremiär för de sportiga elbilarna ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer – Volkswagen presenterar bilder och inledande fakta13.3.2024 18:18:38 CET | Pressmeddelande

Volkswagen utökar sitt utbud av sportiga GTX-modeller. I en dubbel världspremiär gör nu nya ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer sin debut. De två sportiga modellerna kommer att lanseras med en GTX-specifik exteriördesign, inklusive speciella front- och ljussignaturer, sportiga designdetaljer i interiören och kraftfull eldrift. De sportigaste modellerna från den helt eldrivna ID.-familjen bär GTX-märket sedan 2021.