Kristoffersson upp till tredje plats i STCC-mästerskapet

Trots en jobbig helg på Scandinavian Raceway i Anderstorp avancerade Johan Kristoffersson till en tredjeplats i STCC:s förarmästerskap. Volkswagen Dealer Team BAUHAUS-föraren bärgade en fjärdeplats som bäst. Helgens enda pallplats för Volkswagen grejade Fredrik Ekblom genom att sluta trea i andra racet.
Johan Kristoffersson fick kämpa hårt på Anderstorp, men avancerade trots det till tredje plats i STCC-mästerskapet.

De långa raksträckorna var den stora utmaningen för Volkswagen-teamen när STCC drog in i Anderstorp för säsongens andra deltävling, men Johan Kristoffersson trotsade tyngdlagen när han ordnade fem kvalpoäng för snabbaste varv i Q2.
- Ett sånt varv gör man inte ofta. Att jag lyckades samla ihop till det är jag är mest nöjd med under helgen, sammanfattar Kristoffersson, som fick mycket beröm från stallchefen, pappa Tommy.
- Det var ett riktigt harakiri-varv, ett sånt man gör vart hundrade varv i bästa fall.

Tack vare det fick Johan starta i pole position i race 1.
- Jag stod på den blöta sidan och var lite orolig för det, men lyckades faktiskt göra en riktigt bra start.
Den långa flygrakan omöjliggjorde möjligheterna att försvara tätpositionen.
- Där passerade en efter en. Jag kör så fort jag kan men det finns inget att sätta emot.
Philip Morin vann racet. Kristoffersson fick nöja sig med femte plats och följdes av kollegorna i Golf GTI TCR, Andreas Wernersson, Lestrup Racing Team och WestCoast Racings Fredrik Ekblom.

I andra racet var det rutinerade Ekblom som var snabbast bland märkeskollegorna med en slutlig tredjeplats.
- Bra pace där. Vi ställde faktiskt om bilen helt och hållet till andra racet, berättar Ekblom, som inte hade någon lätt väg fram till pallen.
- Jag hamnade i bakvatten till en början, fastnade på yttern medan de andra passerade innanför. Men sedan gjorde jag några sjysta omkörningar och andra körde bort sig så det blev ganska bra till slut.
Ekblom ligger efter andra tävlingshelgen på sjätte plats med 43 ihoptjänade poäng.

Bäste VW-förare är Volkswagen Dealer Team BAUHAUS’ Johan Kristoffersson, som skrapade ihop 27 poäng och har 57 totalt. I andra racet fick Johan kämpa sig upp från tionde ruta, på grund av den omvända startordningen, och tog sig ända upp till fjärde plats.
- Det gäller att alltid ta de poäng man kan samla ihop efter förutsättningarna, konstaterar Johan och blickar fram mot nästa deltävling på Falkenberg i början av juli.
Tommy Kristoffersson är inne på samma resonemang.
- Vi är trots allt nöjda med vår insats. Vi plockade ut precis allt vi kunde ur bilarna.

Helt nöjd var han ändå inte med poängutdelningen för teamets juniorer. Hugo Nerman plockade två pinnar medan Nicklas Oscarsson blev utan.
- De var inblandade i för mycket stök och behöver lära sig att vara coolare under första varvet, men kapaciteten finns hos båda två, konstaterar Kristoffersson.

Första tävlingshelgens succéman, Andreas Wernersson, plockade totalt nitton poäng med en femteplats som bäst. Lestrup Racing Team-föraren ligger fyra totalt i mästerskapet.

För WestCoast Racing tog unge Andreas Bäckman sina första poäng och var dessutom snabbaste junior i andra racet. Sex pinnar lägger honom på en tolfte plats totalt.

Tyngre gick det för Micke Kågered Racing som blev utan poäng den här helgen.

I teammästerskapet ligger Volkswagen Dealer Team BAUHAUS fortsatt på en andraplats medan Lestrup Racing Team är trea.

STCC förarmästerskap
1. Robert Dahlgren 73 poäng
2. Daniel Haglöf 61
3. Johan Kristoffersson 57
4. Andreas Wernersson 52
5. Philip Morin 48
6. Fredrik Ekblom 43

STCC teammästerskap
1. PWR Racing 134 poäng
2 Volkswagen Dealer Team BAUHAUS 71
3. Lestrup Racing Team 58

Fredrik Ekblom tog hem en tredjeplats och Andreas Bäckman var snabbaste junior i race 2 på Anderstorp.
Fredrik Ekblom gjorde ett starkt andra race på Anderstorp och knep en pallplats.

År 2017 levererade Volkswagen 6 230 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2017 totalt 57 488 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,2 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Arteon, Sharan, Caddy, Multivan, Touareg och Amarok.

Säljstart för nya Volkswagen Passat eHybrid – Laddhybrid med upp till 13 mils räckvidd på el28.3.2024 08:00:05 CET | Pressmeddelande

Volkswagen utökar utbudet av drivlinor till nya Passat. Nu startar försäljningen av de två nya laddhybriderna (eHybrid) med en systemeffekt på 204 hk respektive 272 hk. En elektrisk räckvidd på upp till 131 km (WLTP, beroende på utrustningsversion) gör Passat eHybrid till en elbil i vardagen. Dessutom startar försäljningen av den starkaste turbodieselversionen (TDI) med 193 hk och 4MOTION fyrhjulsdrift som standard. Sedan i höstas erbjuds även en mildhybrid (eTSI) med 150 hk.

Dubbel världspremiär för de sportiga elbilarna ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer – Volkswagen presenterar bilder och inledande fakta13.3.2024 18:18:38 CET | Pressmeddelande

Volkswagen utökar sitt utbud av sportiga GTX-modeller. I en dubbel världspremiär gör nu nya ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer sin debut. De två sportiga modellerna kommer att lanseras med en GTX-specifik exteriördesign, inklusive speciella front- och ljussignaturer, sportiga designdetaljer i interiören och kraftfull eldrift. De sportigaste modellerna från den helt eldrivna ID.-familjen bär GTX-märket sedan 2021.