Kritik mot ökade befogenheter för ordningsvakter

Tidigare i år släpptes utredningen En ny lag om ordningsvakter m.m. (SOU 2021:38), som bland annat föreslår ökade befogenheter för ordningsvakter. Civil Rights Defenders är en av de aktörer som nu inkommer med ett remissvar och lämnar synpunkter på utredningens förslag. Vi är positiva till flera av utredningens förslag, men riktar även allvarlig kritik. Nedan listar vi ett urval av kritiken:

Brister som Civil Rights Defenders identifierat

• Civil Rights Defenders är kritisk till samtliga förslag om att utöka ordningsvakters befogenheter. Vi menar att det är viktigt med restriktivitet gällande ordningsvakters rätt att använda våld och andra tvångsmedel som inskränker enskildas fri- och rättigheter.

• Vi är kritiska till förslaget om ordningsvakters rätt att transportera individer enligt LOB och PL. Transporter utgör en del av ett frihetsberövande av en person, vilket innebär att det är en mycket ingripande åtgärd.

• Vi är kritiska till förslaget som rör ordningsvakters rätt att kroppsvisitera personer i syfte att fastställa någons identitet. Det finns en risk för godtycklighet i den praktiska tillämpningen, bland annat genom en förhöjd risk för olaga ras- och etnisk profilering från ordningsvakter gentemot individer.

• Vi menar att utredningens grunder för att utöka befogenheten och närvaron av ordningsvakter samt den bakomliggande analysen i sammanhanget inte är tillräckligt utförlig. Vi menar att en djupare analys och större fokus behöver läggas på att säkerställa att en utökad användning av ordningsvakter inte sker på bekostnad av grundläggande fri- och rättigheter

– Rätten att använda tvång och våld är mycket ingripande åtgärder i ett samhälle. All sådan verksamhet behöver omgärdas av hög rättssäkerhet och kontroll för att säkerställa att mänskliga fri- och rättigheter inte inskränks utöver vad som är tillåtet. Att öka ordningsvakters befogenheter är därför inte rätt väg att gå, säger John Stauffer, chefsjurist på Civil Rights Defenders.

Läs alla våra synpunkter

Klicka här för att läsa Civil Righst Defenders remissvar, där vi listar alla våra synpunkter och utvecklar resonemangen.

Kontakta oss

Civil Rights Defenders chefsjurist finns tillgänglig för en kommentar. Kontakta oss via kontaktuppgifterna nedan.

Kubansk människorättsförsvarare utsatt för ytterligare en attack12.10.2021 22:13:26 CEST | Pressmeddelande

Idag har människorättsförsvararen María Elena Mir Marrero utsatts för en attack i Kuba och aktiverat sitt larm via larmsystemet Natalia Project. María Elena Mir Marrero är en framstående aktivist som kämpar för yttrandefrihet och föreningsfrihet i Kuba. Dagens attack är den senaste i raden av flera – María Elena Mir Marrero har upprepade gånger trakasserats och suttit fängslad för sitt arbete för en demokratisering av landet.

Ny regering i konfliktfyllt Etiopien – vad kan vi förvänta oss?1.10.2021 11:43:16 CEST | Pressmeddelande

Nu på måndag, den 4 oktober, bildar premiärminister Abiy Ahmed ny regering i Etiopien efter att ha vunnit parlamentsvalet tidigare i år. För två år sedan tilldelades han Nobels fredspris efter att ha arbetat fram ett fredsavtal med grannlandet Eritrea och omvärldens förhoppningar på utvecklingen i regionen var stora. Men den positiva utvecklingen gällande mänskliga rättigheter i landet har på senare tid stannat tvärt. Valet tidigare i år bojkottades av flera partier och hölls mitt under brinnande konflikt, bland annat i Tigrayregionen i norr.

Koordinerad attack mot ryska civilsamhället - listan över “utländska agenter” utökas30.9.2021 11:06:43 CEST | Pressmeddelande

I en koordinerad attack mot det ryska civilsamhället stämplades igår, 29 september, fyra organisationer, 22 individer och en oregistrerad förening som “utländska agenter” av ryska myndigheter. Bland dessa finns det oberoende medie- och människorättsprojektet OVD-Info, mottagare av priset Civil Rights Defender of the Year Award 2021. Civil Rights Defenders är djupt oroade över utvecklingen och fördömer myndigheternas agerande.

Ryska demokratiaktivister utses till årets människorättsförsvarare23.9.2021 07:30:17 CEST | Pressmeddelande

Det ryska människorätts- och mediaprojektet OVD-Info tilldelas Civil Rights Defender of the Year Award 2021. OVD-Info är en livlina för de tusentals människor som drabbas av politisk förföljelse i Ryssland. I tio år har de publicerat data om arresteringar av fredliga demonstranter och bistått dem med juridisk hjälp. OVD-Info får priset för att de vågar kritisera den ryska regimens kränkningar av mänskliga rättigheter, trots att utrymmet för oliktänkande krymper i rasande takt.