Kritikerpriset 2021 går till journalist Annica Kvint

Annica Kvint mottog den 7 april Sveriges Arkitekters Kritikerpris på Arkitekturgalan. Juryn lyfter hennes förmåga att förmedla arkitektur till en bred publik med ett direkt och distinkt tilltal.
Journalist Annica Kvint vinner Sveriges Arkitekters Kritikerpris. Foto: Sören Andersson

Annica Kvint är journalist och författare med lång erfarenhet av arkitekturjournalistik. I dag är Annica redaktör på tidskriften Arkitektur samt skriver regelbundet som arkitektur- och designkritiker i Dagens Nyheter. Hon har tidigare även varit chefredaktör för tidskriften Form.

– Annica Kvint har en unik position som arkitekturjournalist på Sveriges största morgontidning. I en tid av polarisering och intolerans står hon upp för folkbildning och kritiskt granskande och blir med sina skarpa texter en omistlig länk mellan profession och allmänhet, säger Per Bornstein, juryns ordförande tillsammans med Ana Betancour.

Juryns motivering lyder:

”Annica Kvint är en sedan många år välbekant arkitekturkritiker och journalist, vars texter vi har haft nöjet och privilegiet att ta del av i såväl svensk dagspress och tidskrifter som böcker. Kunnigt och med stor insikt förmedlar hon, med en unik och klar röst, angelägna ämnen och lyfter aktualiteter inom arkitektur och stadsplanering till en mycket bred publik.

Annica Kvints engagemang och texter i dagspressen uppmärksammar kritiska frågor om stadens och den byggda miljöns utveckling, och belyser arkitekturens betydelse för människa och samhälle. I ett sakligt, informerande och resonerande tonläge behandlar hon ämnen från bostadspolitik till arkitekturestetik och hållbarhet.

Att Annicas röst tar och ges plats i dagspressen är av stor demokratisk betydelse i en tid när vi mer än någonsin behöver en kunnig och inkluderande diskussion om hållbara villkor för hur vi lever och bor. Med djup sakkunskap och stor förmåga bidrar hon med sin journalistik till en fördjupad debatt och möjlighet till ett ökat kunskapsläge i angelägna frågor för såväl branschen som för en bredare allmänhet. Genom ett direkt och distinkt tilltal förklarar och tillgängliggör hon angelägna och komplexa frågor för gemene man på ett initierat sätt.”

Juryn har 2021 bestått av arkitekt SAR/MSA Per Bornstein, egen verksamhet, arkitekt SAR/MSA Ana Betancour, professor i arkitektur vid Umeå universitet, Pernilla Glaser, dramatiker och skribent samt Kerstin Brunnberg, journalist.

Kontaktuppgifter till Annica Kvint: mejl annica.kvint@gmail.com tel 070-791 06 21.

Fotona är fria för redaktionell användning, med angivande av fotografens namn.