Kritiskt läge för djur som transporteras från EU

Under de senaste åren har lidandet i Europas djurtransporter lyfts av Djurens Rätt och många andra djurrätts- och djurskyddsorganisationer inom EU. Särskilt illa far djur som transporteras till länder utanför Europa. Nu nås vi igen av skakande information från gränsen mellan Bulgarien och Turkiet där djurtransporter blivit stående i dagar i hettan.

Det är organisationen Tierschutzbund Zurich/Animal Welfare Foundation, en av medlemmarna i paraplyorganisationen Eurogroup for Animals där även Djurens Rätt är medlem, som besökt gränsen. De rapporterar om att långa djurtransporter fortfarande tillåts trots rådande extrema väderförhållanden. Djuren tvingas vänta flera dagar vid gränsen i gassande sol.  Europeiska kommissionen har uttryckligen bett medlemsstater att inte skicka djur till denna del av gränsen under varma väderförhållanden. Granskningen gjord av Tierschutzbund Zurich/Animal Welfare Foundation visar dock att mellan den 16:e och 23:e juli exporterade EU-länder över 4000 nötdjur till Turkiet trots utomhustemperaturer mellan 33 till 38 grader och med en temperatur inne i lastbilarna på 37 grader. Infrastrukturen på plats kan inte heller hantera det stora antalet djur, vilket ytterligare försvårar möjligheten att leva upp till EU:s djurskyddskrav.

Eurogroup for Animals har den 27 juli skickat ett brev till EU-kommissionär Vytenis Andriukaitis med en uppmaning att omgående ta sig an den kritiska situationen för djur som transporteras från EU till tredje land, och särskilt uppmärksamma det akuta läget vid gränsen mellan Bulgarien och Turkiet. De ber kommissionären att uppmana medlemsstater och berörda myndigheter att sluta godkänna transporter av levande djur till den bulgariska gränsen under sommaren och vidta alla nödvändiga åtgärder för de djur som i nuläget är fast vid gränsen.

Den 21 september 2017 deltog Djurens Rätt i en överlämning av mer än 1 miljon namnunderskrifter mot Europas långa och plågsamma djurtransporter. Av de insamlade namnen, som lämnades över i Bryssel till EU-kommissionär Vytenis Andriukaitis i, kom drygt 140 000 från Sverige. Namninsamlingen resulterade i att EU:s plågsamma djurtransporter återigen är på EU:s agenda.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Rikstäckande annonskampanj visar svenska kycklingars verklighet21.9.2018 15:12Pressmeddelande

Med start den 24 september visar Djurens Rätt upp verkligheten i den svenska kycklingindustrin genom en omfattande annonskampanj på 50 helsidor i både rikstäckande och lokala tidningar. Annonserna är en del av kampanjen “99 miljoner”, vars namn syftar till det antal kycklingar som föds upp och slaktas i Sverige varje år. Trots att bilderna i annonserna visar kycklingarnas vardag har ett flertal dagstidningar valt att inte publicera dem.