Kroatien sommarsemesterns vinnare – Turkiet årets comeback

Inför sommaren 2018 är den svenska reseboomen större än någonsin. Kroatien är sommarens stora vinnare och Turkiets revansch som ett av våra mest populära semesterländer har inletts. Spanien tappar turister till förmån för Grekland, men är fortfarande det mest bokade semesterlandet. Dessutom lockar fotbolls-VM rekordmånga svenskar till Ryssland. Detta visar Tickets stora trendrapport Ticket Collection om sommarens resor.

- Svenskarna är mycket reseintresserade och nästan 7 av 10 planerar att resa utomlands under 2018. Medelhavsländerna är populära inför sommarsemestern, där Kroatien länge har varit något av en uppstickare men nu börjar etablera sig på allvar som ett av våra mest populära resmål, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Sommarens resebokningar ökar med 6 procent, från redan rekordhöga nivåer. Förutom Kroatien är även Italien, Grekland, Frankrike och Portugal sommarens stora vinnare, som alla ökar resebokningarna rejält. När Kroatien nu etablerat sig ordentligt hos svenska resenärer är det istället Montenegro som kliver in som ett av de nyare, trendigaste semesterländerna och ökar bokningarna med drygt 66 procent jämfört med i fjol.

En av sommarens stora skrällar är Turkiets revansch. Resebokningarna till Turkiet har minskat dramatiskt under de senaste åren, som en följd av flera terrorattentat och ett politiskt instabilt klimat. Nu börjar dock svenska resenärer hitta tillbaka och Turkiet ökar bokningarna med drygt 93 procent.

- Turkiet är, trots fortsatt politisk instabilitet, verkligen tillbaka som ett av svenska resenärers mest populära resmål i sommar. Även Grekland fortsätter att öka, från höga nivåer. Generellt sett är hela östra Medelhavet sommarens vinnare, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket Privatresor.

Ett urval trender ur Ticket Collection sommaren 2018:

Sommarens stora vinnare: Kroatien
Kroatiens kristallklara, turkosa vatten, vackra kuststräcka med en uppsjö öar att upptäcka lockar fler och fler svenska resenärer och landets popularitet har ökat raketartat de senaste åren. Kroatien har nu på allvar etablerat sig som ett av svenskarnas mest populära semesterländer.
Mest populära resmål: Mallorca
Även om Mallorca tappar efter förra årets enorma bokningsrush så kniper svenskarnas mest älskade ö förstaplatsen med god marginal till tvåan Kreta.
Sommarens revansch: Turkiet
Förra året tappade Turkiet 41 procent – i år är dock revanschen ett faktum och bokningarna ökar med drygt 93 procent. Turkiet klättrar därmed från plats 9 till plats 6 på topplistan för mest populära semesterländer.
Sommarens uppstickare: Montenegro
Storslagen natur, vackra stränder och låg prisnivå gör att Montenegro vinner mark hos svenska resenärer. För de resenärer som gärna provar nya resmål, och som tidigare kanske har provat på både Grekland och Kroatien, är Montenegro ett nytt och spännande alternativ.

Hit reser svenskarna i sommar - Länder

8.  New York (6)
9.  Paris (10)
10. Barcelona (ny)

Källa: Tickets bokningsstatistik. Bokningar fram t o m 18 februari 2018 med avresa 1 maj 2018 – 30 september 2018

Så reste vi under 2018 – vinnare och nya trender16.1.2019 07:45Pressmeddelande

Svenskarna har ett stort reseintresse, men den varma sommaren 2018 ledde till att de senaste årens bokningsökningar bromsades in. Istället syns nya restrender där svenskarna inte endast reser för sol och värme, utan för upplevelsernas och erfarenheternas skull. Under 2018 var även Turkiets och Egyptens återkomst på semesterkartan ett faktum, fotbolls-VM lockade många svenskar till Ryssland, och exotiska resmål som Vietnam, Indonesien, Sri Lanka, Sydafrika och Thailand blev årets vinnare.

Svenskarna tar sig helst fram till fots under semestern20.12.2018 07:40Pressmeddelande

Att snöra på sig bekväma skor och promenera är det färdsätt som gäller under en utlandssemester, när svenskarna får välja. Näst intill hälften av alla resenärer väljer promenader på resmålet. En fjärdedel så många svenskar väljer taxi eller liknande tjänster såsom Uber, medan endast två procent inte väljer något färdsätt utan helst stannar på hotellet. Detta visar Tickets nya Sifoundersökning.