Kroatien sommarsemesterns vinnare – Turkiet årets comeback

Inför sommaren 2018 är den svenska reseboomen större än någonsin. Kroatien är sommarens stora vinnare och Turkiets revansch som ett av våra mest populära semesterländer har inletts. Spanien tappar turister till förmån för Grekland, men är fortfarande det mest bokade semesterlandet. Dessutom lockar fotbolls-VM rekordmånga svenskar till Ryssland. Detta visar Tickets stora trendrapport Ticket Collection om sommarens resor.

- Svenskarna är mycket reseintresserade och nästan 7 av 10 planerar att resa utomlands under 2018. Medelhavsländerna är populära inför sommarsemestern, där Kroatien länge har varit något av en uppstickare men nu börjar etablera sig på allvar som ett av våra mest populära resmål, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Sommarens resebokningar ökar med 6 procent, från redan rekordhöga nivåer. Förutom Kroatien är även Italien, Grekland, Frankrike och Portugal sommarens stora vinnare, som alla ökar resebokningarna rejält. När Kroatien nu etablerat sig ordentligt hos svenska resenärer är det istället Montenegro som kliver in som ett av de nyare, trendigaste semesterländerna och ökar bokningarna med drygt 66 procent jämfört med i fjol.

En av sommarens stora skrällar är Turkiets revansch. Resebokningarna till Turkiet har minskat dramatiskt under de senaste åren, som en följd av flera terrorattentat och ett politiskt instabilt klimat. Nu börjar dock svenska resenärer hitta tillbaka och Turkiet ökar bokningarna med drygt 93 procent.

- Turkiet är, trots fortsatt politisk instabilitet, verkligen tillbaka som ett av svenska resenärers mest populära resmål i sommar. Även Grekland fortsätter att öka, från höga nivåer. Generellt sett är hela östra Medelhavet sommarens vinnare, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket Privatresor.

Ett urval trender ur Ticket Collection sommaren 2018:

Sommarens stora vinnare: Kroatien
Kroatiens kristallklara, turkosa vatten, vackra kuststräcka med en uppsjö öar att upptäcka lockar fler och fler svenska resenärer och landets popularitet har ökat raketartat de senaste åren. Kroatien har nu på allvar etablerat sig som ett av svenskarnas mest populära semesterländer.
Mest populära resmål: Mallorca
Även om Mallorca tappar efter förra årets enorma bokningsrush så kniper svenskarnas mest älskade ö förstaplatsen med god marginal till tvåan Kreta.
Sommarens revansch: Turkiet
Förra året tappade Turkiet 41 procent – i år är dock revanschen ett faktum och bokningarna ökar med drygt 93 procent. Turkiet klättrar därmed från plats 9 till plats 6 på topplistan för mest populära semesterländer.
Sommarens uppstickare: Montenegro
Storslagen natur, vackra stränder och låg prisnivå gör att Montenegro vinner mark hos svenska resenärer. För de resenärer som gärna provar nya resmål, och som tidigare kanske har provat på både Grekland och Kroatien, är Montenegro ett nytt och spännande alternativ.

Hit reser svenskarna i sommar - Länder

8.  New York (6)
9.  Paris (10)
10. Barcelona (ny)

Källa: Tickets bokningsstatistik. Bokningar fram t o m 18 februari 2018 med avresa 1 maj 2018 – 30 september 2018

Många beredda att förändra sitt beteende för att minska klimatpåverkan – få vill avstå utlandsresan1.11.2018 14:45Pressmeddelande

Hälften av svenskarna kan tänka sig att sopsortera eller minimera sitt plastanvändande för att minska sin klimatpåverkan. Var fjärde svensk är villig att äta mindre kött eller avstå från att ta flyget inrikes. Endast en tiondel av svenskarna är däremot beredda att shoppa mindre eller avstå från att flyga utomlands. Endast 4 procent av svenskarna kan inte tänka sig att göra några omställningar alls. Detta visar Tickets senaste Sifoundersökning.

Tickets stora trendrapport Ticket Collection: Spanien ohotad etta i vinter – men långresor ökar mest18.10.2018 11:08Pressmeddelande

De senaste årens stora sug efter utlandsresor fick sig en törn sommaren 2018. Många svenskar är mätta på sol och bad och den minskade efterfrågan håller i sig även för vinterns resor, som minskar antalet bokningar med 14,5 procent. Däremot vill man fortfarande ha miljöombyte och upplevelser – upplevelserika långresor går mot strömmen och ökar bokningarna. Spanien är fortsatt etta över mest bokade semesterländer, men Thailand knappar in allt mer. Dessutom uppger fler svenskar än i fjol att de planerar en utlandsresa i vinter. Detta visar Tickets stora trendrapport Ticket Collection om vinterns resor.

Höstlovets charterraketer – Madeira, Antalya, Hurghada och Dubai11.10.2018 10:20Pressmeddelande

Höstlovet vecka 44 är en av de mest reseintensiva veckorna under hela året, eftersom det till skillnad från till exempel sportlovet inträffar samtidigt för alla skolor i hela landet. Sommarens semester känns avlägsen och många barnfamiljer vill fly höstmörkret med en veckas sol- och badsemester. Helst spenderar svenskarna höstlovet på Gran Canaria, Teneriffa eller Cypern – men det är Antalya, Hurghada, Dubai och Madeira som är årets hetaste uppstickare, enligt färsk bokningsstatistik från Ticket.

Julens resmålsraketer: Gambia, San Francisco och Orlando4.10.2018 07:40Pressmeddelande

Under julledigheten passar många svenskar på att resa utomlands, både för att få sol och värme, uppleva en annan kultur och för att slippa julstressen på hemmaplan. Årets jul är dessutom mycket fördelaktig för alla arbetstagare, vilket ger möjlighet till utlandsresor utan att behöva ta ut många semesterdagar. De hetaste uppstickarna inför årets jul är Gambia, Orlando, San Francisco och Singapore. Detta visar färsk bokningsstatistik från Ticket.

Minskat resande – men dessa restyper går mot trenden2.10.2018 10:15Pressmeddelande

Svenska resenärers utlandsresande har ökat stadigt under flera år, med många nya reserekord som följd. Sommaren 2018 bröts denna trend och semesterresor utomlands minskade – till stor del som en konsekvens av den varma sommaren med höga temperaturer under lång tid. En restyp går dock mot trenden och ökar bland svenska resenärer: upplevelsebaserade resor som exempelvis rundresor, vandringsresor eller safari.