Kronprinsessan Mary av Danmark inviger Via University College Horsens

Via University College Horsens, ritad av C.F. Møller Architects – förenar lärande, affärsverksamhet och stadsliv i en hållbar byggnad som är ett landmärke för framtidens kunskapsstad och som officiellt invigdes av Kronprinsessan Mary av Danmark fredagen den 24 september.
Foto: Adam Mørk

Via University College Horsens var redo att ta emot de första studenterna i början av september 2021 och är nu officiellt invigd. Vid invigningen närvarade Kronprinsessan Mary av Danmark, som klippte det röda bandet och förklarade Via University College Horsens öppnat efter ett tal av rektor Harald Mikkelsen, utbildnings- och forskningsminister Jesper Petersen och partner och arkitekt Michael Kruse från C.F. Møller Architects.

VIA:s rektor Harald Mikkelsen var dagens konferencier och betonade att Campus Horsens har skapats i nära samarbete under flera år och att resultatet har blivit "absolut toppklassigt" för studenterna, personalen och alla andra som kommer till byggnaden.

”Jag kan avslöja att det arkitektkontor som ritade detta campus också ritade min första högskola - Århus universitet - som är något av en ikon i campusgenren. Det är bra att ha C.F. Møller till Horsens. Om det är något de kan göra är det att signalera att kvalitet tillverkas här. På modern danska, det finns ’en god energi’ i den här byggnaden”, säger utbildnings- och forskningsminister Jesper Petersen.

En enhetlig konstruktion
VIA University College Horsens är en öppen och förenande inlärnings- och kunskapsmiljö som är direkt integrerad med staden och landskapet, och som skapar kontakter och relationer mellan studenter, anställda, näringslivet och stadens invånare.

”Vi är mycket glada och stolta över projektet, som vi redan nu kan se har en stor inverkan på både elever, personal och stadens invånare. Tanken är att föra samman och förena kunskap, arkitektur och konst i ett stads- och landskapsförhållande och främja hållbar stadsutveckling baserad på lärande och innovation”, säger Michael Kruse, partner och arkitekt på C.F. Møller Architects.

Ett ljust, smalt 16-våningars torn och tre atriumbyggnader förenas genom ett centralt inre gemensamt atrium, som sammanför 27 utbildningsprogram och 2 900 studenter, företag och stadsbor. Byggnadernas yttre geometri är noggrant anpassad till deras läge och till staden, vilket skapar nya yttre stadsrum. Varje atriumbyggnad representerar sina egna discipliner och program. Byggnadens interiör är organisk och rundad för att stödja en levande och vänlig miljö. Det finns nischer, atriumtrappor och platser längs balkongerna där man kan sitta och lära sig, kombinerat med öppna grupprum och knutpunkter. Våningarna är utformade för att stödja aktivitetsbaserat lärande och kunskapsutbyte på de nedre våningarna, samt tystnad och kontemplation på de övre våningarna.

”Jag är förmodligen Danmarks lyckligaste och stoltaste borgmästare och ordförande. Med det nya campuset är Horsens ett mycket bra exempel på bra och attraktiva utbildningsmiljöer utanför Danmarks största städer. Det är verkligen fantastiskt att se hur mycket liv det nya campusets centrala läge har skapat i staden”, säger Peter Sørensen, ordförande för VIA:s styrelse. Han betonar att det är något speciellt att ha ett utbildningscentrum där ingenjörer utbildas tillsammans med lärare, sjuksköterskor och många andra yrken, och där unga människor utrustas med tvärvetenskapliga färdigheter.

I samarbete med den franska konstnären Daniel Buren har C.F. Møller Architects har skapat byggnadsintegrerad konst. Konsten kan ses i ett stort verk i innovationshuset, i auditoriet och i atriets glastak, där färgat glas skapar ett verk som förenar studenter, rum och ljus.

”Jag tycker att det har varit fantastiskt att få vara en del av invigningen. Campus Horsens är en symbol för det som vi är så bra på i Danmark – utmärkt samarbete. Med Campus Horsens har vi skapat den bästa ramen för framtidens studenter och utbildning och för att utveckla svaren på framtidens utmaningar", säger kronprinsessan.

Slitstark och hållbar
Byggnaden kännetecknas av hållbara material som tegel i röda och gyllene nyanser, ek med varm glöd, textilier i några varma färger samt ljus och utskärningar i atrior med takfönster.

Via University College Horsens är ritad som en kompakt byggnad med fokus på hållbarhet i form av energioptimering, minimering av byggnadsmaterial, låga driftskostnader och ett bra inomhusklimat med optimerade dagsljusförhållanden. Designen resulterar i korta tekniska leveranser och en mindre fasadyta, vilket minskar behovet av temperaturreglering och mängden byggmaterial. Det finns få stabiliserande väggar och den integrerade diffusa ventilationen gör byggnaderna flexibla och robusta för framtida anpassningar.

Byggnaden är en del av Campus Horsens, som också är designad av C.F. Møller Architects. Via University College Horsens kombinerar utbildning, företagande och entreprenörskap med rekreationsmöjligheter för stadens invånare.

Byggherre: CASA
Arkitekt: C.F. Møller Architects