Resia AB

Kryssningsresandet forsätter att slå nya rekord

Dela

Att åka på kryssning har blivit något som allt fler svenskar överväger. De senaste fyra åren har bokningarna ökat med +78 % och ser man enbart på Hurtigruten så ligger samma siffra på hela +350 % . Och intresset bara ökar, även bland de yngre.

– Vi har under de senaste åren sett en dramatisk ökning av kryssningsresandet och det finns en stor nyfikenhet bland olika åldersgrupper att prova på det här sättet att resa. Att få uppleva flera paradisöar från en och samma balkong är något som lockar och som känns lite nytt. Dessutom är det otroligt prisvärt, något som också är en fördel såklart, säger Lina Eklund, PR-specialist på Resia.

Populärt alternativ till chartern

Kryssningar blir allt mer ett alternativ till den traditionella chartern. Fler får upp ögonen för att man för i stort sett samma peng kan få en lyxig kryssning i Karibien som inkluderar mat med hög standard. Fördelen jämfört med chartern är att man får se många platser på en och samma resa, utan att behöva packa upp en enda gång. Dessutom kan man kryssa året runt, det är bara att välja region efter vilken väderlek man önskar. Under våra sommarmånader är kryssningarna i Medelhavet mycket populära – upptäck pärlor som Rom, Venedig och Barcelona. När det blir kallare här lockar mer exotiska platser som Karibien, Bahamas, Asien och Söderhavet.

Hur väljer man rätt kryssning?

Det finns kryssningsfartyg som passar alla. Mindre båtar som upptäcker Galapagos, stora fartyg som kryssar mellan paradisöar i Karibien och lagom stora båtar som tar sina besökare på häpnadsväckande naturupplevelser bland Norges fjordar. Att läsa på om de olika rederierna, fartygen och rutterna gör det enklare att hitta en kryssning som passar resenärens önskemål. En del rederier passar bättre när man reser med barn, andra erbjuder högre standard på allt från hytter till mat och det finns andra som jobbat hårt på snygg inredning och lyxigt spa. Har man svårt att hitta rätt i kryssningsdjungeln och vill spara tid kan det vara en bra idé att kontakta en kryssningsspecialist.

Stark ökning

Det ökade intresset för kryssningar är påtagligt. Under de senaste fyra åren har bokningarna ökat med 78%. Under samma tidsperiod ligger ökningen på enbart Hurtigruten på hela + 350 %, vilket är helt otroligt. Naturupplevelser i kombination med en inte allt för lång flygresa är några av förklaringarna bakom det stora intresset. Det och att svenskarna blivit mer medvetna i sina val av resor. Dessutom jobbar rederierna stenhårt för att minska utsläpp och miljöförstörelse, något som många svenskar värdesätter.

Hurtigruten högt upp på svenskarnas Bucket List

När svenskarna genom en SIFO-undersökning beställd av Resia fick svara på frågan vilken slags resa som finns med på deras Buckel List hamnade en resa med Hurtigruten på en delad andraplats. Det är en resa man drömmer om i samtliga åldersgrupper även om det största intresset fortfarande finns hos den äldre gruppen (56-79 år). Där hamnade resan på en delad förstaplats. Hos mellangruppen (35-55 år) placerade sig Hurtigruten på en delad tredjeplats och hos de yngsta (16-34 år) på en stabil femteplats.

– Förra året var en riktig rekordsäsong när gäller bokningar på Hurtigruten och vi har all anledning att tro att 2018 kommer blir ännu bättre. Orsaken till detta är att kunden idag får en mycket bättre produkt och betydligt mer för pengarna. Dessutom ökar intresset bland svenskarna när det gäller naturupplevelser på hemmaplan, säger Lina Eklund, PR-specialist på Resia.

2018 års kryssningstrender:

  • Generationsresande
  • Fortsatt stora ökningar på kryssningar i Karibien
  • Ökad efterfrågan bland barnfamiljer
  • Ökat intresse för kryssningar som inkluderar Panamakanalen

För mer information, kontakta gärna:

Lina Eklund, PR-specialist Resia AB, telefon: 0702-88 49 75, e-post: lina.eklund@resia.se

Nyckelord

Kontakter

Lina EklundPR-specialist - PR och extern kommunikation

Det är mig du kontaktar i första hand då jag är den som är presskommunikatör på Resia. Jag jobbar främst med våra semesterresor men svarar på alla frågor.

070-2884975lina.eklund@resia.se

Bilder

Länkar

Om

Resia AB
Resia AB



Resia Travel Group har skapat och driver flertalet varumärken inom resebranschen där den gemensamma nämnaren är personligt engagemang. Med branschens bästa kompetens, en utmärkande energi och stor nyfikenhet har vi som målsättning att alltid skapa överraskande bra reselösningar. För vi kan det här med resor. Vi vet vad som tillför värde när man är på resande fot. Semesterdrömmar, smidiga affärsresor, energigivande möten, gruppresor och events samt välorganiserade kongresser – vi gör skillnad tack vare våra 400 specialiserade medarbetare.

Med fäste i Skandinavien jobbar vi mot hela världen och är tillgängliga såväl online som via telefon och i butik. Vi möter våra kunder genom varumärkena Resia, Resfeber, Box Office, Bengt-Martins, Cruise Market, Rejsefeber, Reisefeber, Ticket Service, ARTE Udland och Hyttespecialisten. Huvudsätet finns i Göteborg. År 2017 omsatte vi 3,5 miljarder kronor. 

Följ Resia AB

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Resia AB

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum