Kubansk människorättsförsvarare utsatt för ytterligare en attack

Idag har människorättsförsvararen María Elena Mir Marrero utsatts för en attack i Kuba och aktiverat sitt larm via larmsystemet Natalia Project. María Elena Mir Marrero är en framstående aktivist som kämpar för yttrandefrihet och föreningsfrihet i Kuba. Dagens attack är den senaste i raden av flera – María Elena Mir Marrero har upprepade gånger trakasserats och suttit fängslad för sitt arbete för en demokratisering av landet.

Natalia Project-larmet inkom tidigare idag till Civil Rights Defenders. Attacken skedde när kubansk säkerhetspolis konfronterade María Elena Mir Marrero i sitt hem och hotade med en rättsprocess mot henne om hon inte upphör med sitt arbete. Hon är nu placerad under husarrest och kommer fängslas om hon lämnar sitt hem.

María Elena Mir Marrero spelar en viktig roll i Kubas demokratirörelse. Dagens attack är bara ett av flera exempel på det ökade förtrycket av människorättsförsvarare i Kuba sedan sommarens landsomfattade protester.

– Attackerna mot María Elena Mir Marrero har pågått i många år och hon har gripits flera tiotals gånger. Det här är ett exempel på de metoder som den kubanska regeringen använder för att bryta ned demokratiaktivister och oberoende journalister. De har dock inte lyckats bryta ned María Elena Mir Marrero som fortsätter sitt viktiga arbete. Nu är det viktigt med ett öppet stöd från EU för alla de hundratals kubanska människorättsförsvarare som befinner sig i samma situation, säger Erik Jennische, chef för Civil Rights Defenders Latinamerikaavdelning.

2020 beviljades María Elena Mir Marrero särskilda säkerhetsåtgärder av den Interamerikanska människorättskommissionen (IACHR). Det innebär att människorättskommissionen uppmanar Kuba att garantera hennes säkerhet. Sådana åtgärder beviljas endast i akuta och allvarliga situationer.

Om Natalia Project

María Elena deltar i vårt säkerhetsprogram Natalia Project – världens första larm- och positioneringssystem för utsatta människorättsförsvarare. Natalia Project är ett verktyg som möjliggör för människorättsförsvarare att slå larm om de skulle utsättas för en attack. Om larmet aktiveras skickas en larmsignal tillsammans med GPS-koordinatorer till Civil Rights Defenders huvudkontor i Stockholm samt till utvalda personer i människorättsförsvararens nätverk. Vid en attack kan vi snabbt påbörja arbetet att lokalisera och försöka hjälpa den som är i fara.

Kontakta oss

Vänligen kontakta oss på 076 576 27 62 / press@crd.org för mer information eller för att boka en intervju med María Elena Mir Marrero och Erik Jennische.

Länkar och information

Här hittar du mer information om María Elena Mir Marreros arbete och de attacker hon utsatts för:

• Kubansk människorättsförsvarare utsatt för polisräd
• Människorättsförsvarare som skulle ges skydd greps istället
• I landet där tiden står still – María Elena Mir Marrero

Kritik mot ökade befogenheter för ordningsvakter 11.10.2021 09:29:12 CEST | Pressmeddelande

Tidigare i år släpptes utredningen En ny lag om ordningsvakter m.m. (SOU 2021:38), som bland annat föreslår ökade befogenheter för ordningsvakter. Civil Rights Defenders är en av de aktörer som nu inkommer med ett remissvar och lämnar synpunkter på utredningens förslag. Vi är positiva till flera av utredningens förslag, men riktar även allvarlig kritik. Nedan listar vi ett urval av kritiken: Brister som Civil Rights Defenders identifierat Civil Rights Defenders är kritisk till samtliga förslag om att utöka ordningsvakters befogenheter. Vi menar att det är viktigt med restriktivitet gällande ordningsvakters rätt att använda våld och andra tvångsmedel som inskränker enskildas fri- och rättigheter. Vi är kritiska till förslaget om ordningsvakters rätt att transportera individer enligt LOB och PL. Transporter utgör en del av ett frihetsberövande av en person, vilket innebär att det är en mycket ingripande åtgärd. Vi är kritiska till förslaget som rör ordningsvakters rätt att kroppsvisitera

Ny regering i konfliktfyllt Etiopien – vad kan vi förvänta oss?1.10.2021 11:43:16 CEST | Pressmeddelande

Nu på måndag, den 4 oktober, bildar premiärminister Abiy Ahmed ny regering i Etiopien efter att ha vunnit parlamentsvalet tidigare i år. För två år sedan tilldelades han Nobels fredspris efter att ha arbetat fram ett fredsavtal med grannlandet Eritrea och omvärldens förhoppningar på utvecklingen i regionen var stora. Men den positiva utvecklingen gällande mänskliga rättigheter i landet har på senare tid stannat tvärt. Valet tidigare i år bojkottades av flera partier och hölls mitt under brinnande konflikt, bland annat i Tigrayregionen i norr.

Koordinerad attack mot ryska civilsamhället - listan över “utländska agenter” utökas30.9.2021 11:06:43 CEST | Pressmeddelande

I en koordinerad attack mot det ryska civilsamhället stämplades igår, 29 september, fyra organisationer, 22 individer och en oregistrerad förening som “utländska agenter” av ryska myndigheter. Bland dessa finns det oberoende medie- och människorättsprojektet OVD-Info, mottagare av priset Civil Rights Defender of the Year Award 2021. Civil Rights Defenders är djupt oroade över utvecklingen och fördömer myndigheternas agerande.

Ryska demokratiaktivister utses till årets människorättsförsvarare23.9.2021 07:30:17 CEST | Pressmeddelande

Det ryska människorätts- och mediaprojektet OVD-Info tilldelas Civil Rights Defender of the Year Award 2021. OVD-Info är en livlina för de tusentals människor som drabbas av politisk förföljelse i Ryssland. I tio år har de publicerat data om arresteringar av fredliga demonstranter och bistått dem med juridisk hjälp. OVD-Info får priset för att de vågar kritisera den ryska regimens kränkningar av mänskliga rättigheter, trots att utrymmet för oliktänkande krymper i rasande takt.