Kul i jul på Skansen

Jul är kul, och på Skansen finns resurserna. Dans runt granen, julpyssel, massor med sockervadd, gå på vandring och leta spår efter den riktiga tomten eller gå turen "Bland tomtar och bockar". Lill-Skansen har julöppet, korvgrillarna är igång och så kan man gå runt och se hur julen firades förr. Den 7 januari tar det slut, för då dansas julen ut.
Alla dansar runt granen på Bollnästorget. Foto: Pernille Tofte

Räven raskar över isen på Bollnästorget alla julmarknadsdagar när Ayla Kabaca eller Johanna Börjeson leder dansen kring granen tillsammans med julorkestern.

Pyssel och ljusstöpning pågår i julverkstaden i Skogens hus. Här tillverkas gammaldags glanspappershjärtan, marknadskarameller och karamellstrutar. På plats finns kunnig personal som hjälper till med julpysslet. Nytt för i år är att pysselverkstaden är öppen ända till den 7 januari.

Spår av tomten berättar om den lilla grå tomtegubben som bodde på gården och hjälpte till med skötseln av djuren och andra sysslor.

Bland tomtar och bockar går från Delsbogården till Oktorpsgården, Älvrosgården, Järnhandlarbostaden och Konsum. Förr i tiden var det julbocken som delade ut julklapparna. Jultomten som vi känner idag dök upp först framåt 1930-talet i Sverige, samtidigt med adventskalendern.

I de olika julmiljöerna i husen kan man lära sig om varför man inte alltid haft bestick till exempel. På Delsbogården dukas med hopvikta tunnbröd som fungerade som både servetter och hjälp att äta den goda julmaten. Det finns mycket att se och fundera över när det gäller jul.

Julbak var en viktig del av förberedelserna förr och den 12-17 december julbakas det i den moderna elspisen i järnhandlarbostaden, och den 4-8 julbakas det i vedspisen hemma hos lärarfamiljen i Väla skola.

Den 7 januari tar julen slut, och då dansas den ut med hjälp av Ayla Kabaca och Julorkestern på Bollnästorget där det också finns fiskdamm, sockervaddsförsäljning, korvgrillar och brända mandlar.

Sen lägger sig lugnet över Skansen ända fram till 13 januari då Cirkus Skansen drar igång med föreställningar varje söndag fram till 22 april.

Alla dansar runt granen på Bollnästorget. Foto: Pernille Tofte
Dans runt granen. Dancing around the Christmas tree. Foto: Anna Yu/Skansen
Juklappar. Foto: Skansen.
Statarlängans julmiddag. Foto: Maria Johansson/Skansen