Kulinariska Tyskland bjuder fortsatt till bords

Kiel: Schnüüsch med Holsteiner Katenschinken. FOTO: Deutsche Zentrale für Tourismus e.V.

I samarbete med Egmont och Sveriges största resetidning Vagabond har Tyska Turistbyrån handplockat några av Tysklands kulinariska guldkorn och tipsar om sköna upplevelser, evenemang och mysiga höst- och vinteraktiviteter på sajten germany.travel/matochdryck och under hashtaggen #EnjoyGermanFood. Upplev landets stämningsfulla öl- och vinfester, charmiga julmarknader, konsthantverk i Lübeck, maritim stämning i Rostock eller smaka lokala delikatesser i Hamburg.

Visste du att Tyskland har 300 restauranger som för närvarande är utmärkta med en till tre stjärnor i Guide Michelin, vilket är fler än någonsin tidigare. Med sammanlagt 361 stjärnor ligger Tyskland på en fantastisk andra plats efter Frankrike och kan se sig själv som en av de bästa kulinariska resedestinationerna i Europa. Men inte bara på gourmetfronten har Tyskland mycket att erbjuda utan även regionala matmarknader, matfestivaler och food truck-evenemang är en integrerad del av det urbana stadslivet. Den tyska mat- och dryckeskulturen i samband med traditionella fester uppskattas av utländska gäster, och upplevs som särskilt autentisk.

– Just det stora antalet Michelinstjärnor i Tyskland är en välbevarad hemlighet och att prislappen dessutom är så mycket lägre än i Sverige eller andra länder på kontinenten, berättar Iris Müller, marknadschef på Tyska Turistbyrån.

Öl- och vinfestivaler och andra höstaktiviteter

På hösten äger de stora öl- och vinfesterna rum. Mest känd är Oktoberfest i München som välkomnar 5,6 miljoner besökare varje år. Cannstatter Wasen i Stuttgart eller Bremer Freimarkt är också toppevenemang. I Tysklands vinregioner som Moseldalen och Franken hittar du små vinfester i nästan varje by under skördetiden.

Tyskland är julmarknadernas förlovade land

Senare på året är det dags för de många julmarknaderna som äger rum runtom i hela Tyskland. När du går på de upplysta gatorna i Lübeck under juletid känner du doften av karamelliserade mandlar och kryddig Glühwein stiga upp i näsan. Efter att ha besökt en av de framstående julmarknaderna kan du ansluta dig till en guidad visning i den medeltida stadskärnan som är listad som UNESCO-världskulturarv.

Längre upp vid kusten i Husum hittar du den perfekta kombinationen av natur- och stadsliv. Promenera genom naturreservatet Vadehavet, njut av en dag med avkoppling på spa eller ta del av ett rikt kulturutbud och attraktiva shoppingmöjligheter.

Partner i den svenska kampanjen, som är en del av Tyska Turistbyråns (DZT:s) världsomspännande kampanj germany.travel/culinary-germany, är turistråden i Lübeck, Schleswig-Holstein, Mecklenburg-Vorpommern, Bremen, porslintillverkaren Meissen och rederiet Stena Line. Inom ramen för kampanjen arrangeras också ett flertal bloggarresor till Tyskland.

– Med kampanjen vill vi lyfta Tysklands image som matland, bortom surkål och fläskben. På kampanjsajten presenterar vi, förutom mat och dryck, även aktiviteter och upplevelser som du inte ska missa som besökare i de olika regionerna. Det är det som gör helheten av en lyckad semester, avslutar Iris Müller.