Kulturminister Jeanette Gustafsdotter talar i Karlskrona och Ronneby på första maj

På första maj, arbetarrörelsens internationella högtidsdag, samlas socialdemokrater och LO-medlemmar över hela landet. 2022 sker det under parollerna ”Sverige kan bättre” och ”Alla Folks frihet”. Som nationell företrädare talar Jeanette Gustafsdotter, kulturminister, i Karlskrona och Ronneby.

– Äntligen kan vi samlas på plats på första maj igen, efter två år av pandemi. Vi ska visa att vi är många och starka tillsammans. Årets paroller är Sverige kan bättre och Alla folks frihet. I grund och botten handlar ju det om arbetarrörelsens utgångspunkt att det är när vi jobbar tillsammans som vi kan lösa våra samhällsproblem på bästa sätt. Vi vill också tydligt visa vår solidaritet med Ukrainas kamp för frihet, demokrati och fred, säger Tobias Baudin, partisekreterare för Socialdemokraterna.

I Karlskrona och Ronneby talar Jeanette Gustafsdotter, kulturminister.

– Det är väldigt roligt att äntligen få fira första maj på gator och torg igen och vi är jätteglada att kulturministern ska tala i Karlskrona och Ronneby. Kulturfrågor är viktiga, inte minst i Blekinge, säger Hélène Björklund, distriktsordförande för Socialdemokraterna i Blekinge.

Tid och plats:

12.45 Hoglands park i Karlskrona

14.00 Stortorget i Ronneby

Socialdemokrater samlas i hela landet under första maj. Partiordförande och statsminister Magdalena Andersson talar i Stockholm. LO:s ordförande Susanna Gideonsson talar i Göteborg och Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin talar i Malmö. På socialdemokraternas hemsida finns mer information om var nationella företrädare talar runt om i landet.

Lokal presskontakt: Jörgen Englin, ombudsman för Socialdemokraterna i Blekinge, jorgen.englin@socialdemokraterna.se, 0733-10 98 70

Presskontakt Socialdemokraterna nationellt: press@socialdemokraterna.se, 08-700 26 83

Vi vänder på varje sten för att bryta segregationen och tränga tillbaka våldet. Vi tar tillbaka den demokratiska kontrollen över välfärden och vi skapar framtidens jobb med bra villkor i hela landet. Vi gör det som krävs, för Sverige kan bättre.