Kulturstipendier och Samiska rådets kulturpris delades ut på kyrkomötet

Svenska kyrkans kulturstipendiater 2019 fick på tisdagskvällen ta emot sina diplom av kyrkomötets ordförande Karin Perers. Det skedde i en ceremoni under det pågående kyrkomötet i Uppsala. Sex projekt delar på stipendiesumman 500 000 kronor. Även Samiska rådets kulturpris på 50 000 kronor delades ut till paret Randi och Thomas Marainen.
Årets kulturstipendiater uppmärksammades på tisdagskvällen i en ceremoni på kyrkomötet. Fr. v: Hanna Erdman, Elisabet Gustafsson, Louise Dahl, Mattias Hagberg, Anna Berglind, Maria Lithell Flyg, Dorna Aslanzadeh, Fredrika Anderson och kyrkomötets ordförande Karin Perers. Saknas på bilden gör Malin Levanon. Foto: Magnus Aronson/Ikon.

- För Svenska kyrkan är kultur ingen dekoration utan ett bärande bjälklag. Ni är och ska vara fria i ert konstnärliga skapande och vi som kyrka ska ge förutsättningar för det, sa Karin Perers i sin hälsning till stipendiaterna och pristagarna.

Mottagarna av Svenska kyrkans kulturstipendium 2019
Litteratur: Mattias Hagberg, Dokumentärroman om Paulus.
Bildkonst: Fredrika Anderson och Dorna Aslanzadeh, Att Vara i det Andras Tjänst.
Musik: Maria Lithell Flyg och Anna Berglind, Frid-lyst – ett Requiem.
Scenkonst: Louise Dahl och Hana Erdman, S l o w D a n c e – The Church.
Film: Elisabet Gustafsson, Marsvinet.
Film: Malin Levanon, Hoarder.

Presentation av stipendiaterna och deras projekt.

Mottagare av Samiska rådets kulturpris 2019
Randi Marainen, silversmed som bland annat tagit fram en mässhake, en dopfunt och en oblatskål, där hon i utformningen använt sig av traditionella samiska färger.
Thomas Marainen, konsthantverkare, jojkare och författare, som bland annat skrivit flera dikt- och barnböcker, samt samiska sångtexter som har tonsatts.

Svenska kyrkans kulturstipendium
Svenska kyrkan delar årligen ut kulturstipendier om sammanlagt 500 000 kr för att uppmuntra till utbyte mellan kulturutövare och kyrka. Stipendiet riktar sig till utövare inom bild och form, litteratur, film, scenkonst och musik eller genreöverskridande gestaltningsformer. Det kan också sökas av församlingar och andra institutioner inom Svenska kyrkan.

Samiska rådets kulturpris
Samiska rådet i Svenska kyrkan delar sedan 1997 ut ett kulturpris till någon eller några som bidragit till att utveckla och synliggöra samiskt kyrkoliv inom Svenska kyrkan samt att deras arbete bidrar till att bygga relationer mellan Svenska kyrkan och samerna. Priset är på 50 000 kronor.

Ladda ned bild
Samiska rådets kulturpris delades på tisdagskvällen ut i en ceremoni på kyrkomötet. Fr.v: Ingrid Inga, ordförande för Samiska rådet i Svenska kyrkan, Thomas Marainen, Randi Marainen och kyrkomötets ordförande Karin Perers. Foto: Magnus Aronson/Ikon.
Ladda ned bild