Kunderna utser Lidl till årets bästa livsmedelskedja

Lidl Sverige har vunnit tävlingen Årets Bästa Butikskedja i kategorin livsmedel. Det blev klart igår när vinnarna i ”Retailer of the Year Sverige” annonserades. I tävlingen har svenska konsumenter fått rösta fram den butikskedja de uppskattar mest i 18 olika kategorier.

Lidl Sverige är Årets Bästa Butikskedja i kategorin Livsmedel

Totalt deltog nästan 21 000 svenska konsumenter i tävlingen och bedömde totalt 94 återförsäljare och 74 webbshopar, vilket resulterade i 13 olika vinnare i 18 olika kategorier. I kategorin livsmedel tog Lidl hem segern före Willys, Coop, Ica och Citygross.

– Det är naturligtvis otroligt hedrande och roligt att få motta titeln ”årets bästa livsmedelskedja”. Den här utmärkelsen är särskilt viktig för oss eftersom det är kunderna som utser vinnarna, det bevisar vår starka relation till dem och är ett kvitto på det fantastiska arbete som dagligen genomförs av alla mina kollegor i hela Sverige, säger Johan Augustsson, Sverigechef på Lidl.

”Retailer of the Year Sweden” ingår i konceptet ”Retailer of the Year” som organiseras i tio olika länder. Varje år konkurrerar butikskedjor och webshopar i Portugal, Italien, Österrike, Ryssland, Luxemburg, Belgien, Schweiz, Tyskland, Nederländerna och nu Sverige om titlarna i ”Retailer of the Year” i sina respektive länder. En lokal vinst ger möjlighet att konkurrera om titeln ”Retailer of the Year Europe” i Europas största konsumentundersökning för butikskedjor, en titel Lidl vann tidigare i år.

Lidl Sverige är Årets Bästa Butikskedja i kategorin Livsmedel
Johan Augustsson, Sverigechef
Lidl - Årets Bästa Butikskedja i kategorin Livsmedel

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 184 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 öppnar vi ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Uppstickaren Lidl utmanar svenska livsmedelsoligopolet - Ökar omsättningen snabbare än branschen i övrigt2.9.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

I dagarna blev Lidl Sverige årsredovisning för året 2018/19 klar. Resultatet visar att Lidls nettoomsättning i Sverige växer med åtta procent vilket är betydligt snabbare än övriga marknaden. Nettoomsättningen 2018/19 var 10 800 MSEK, därmed sprängdes den symboliska 10 miljardersgränsen. Under året öppnades 12 nya butiker samtidigt som arbetet med det nya centrallagret i Örebro och huvudkontoret i Barkarby tog fart.