Kung Oidipus på Dramaten för första gången sedan 1951

Teaterchef Eirik Stubø sätter upp Kung Oidipus och Antigone av Sofokles på Dramatens stora scen hösten 2017.

Oidipus spås äkta sin mor och döda sin far – spådomen slår in och tragedin får sin fortsättning i Antigone, s kådespelet om dottern. Eirik Stubø fogar samman de båda pjäserna i denna uppsättning:

– Jag har tidigare satt upp flera grekiska tragedier som Medea och Ifigenia i Aulis av Euripides och 2011 regisserade jag Kung Oidipus som opera, Oedipus Rex , med musik av Igor Stravinskij och text av Jean Cocteau. Det arbetet väckte en lust att gå tillbaka till Sofokles och originaltexten, och att få berätta hela historien om Kung Oidipus och hans dotter Antigone. Myt och människa, far och dotter, bindningar och uppror – i en berättelse som ännu skakar oss.

Eirik Stubø har sedan han tillträdde som teaterchef på Dramaten regisserat Och ge oss skuggorna av Lars Norén och Den goda viljan av Ingmar Bergman.

Kung Oidipus spelades senast på Dramaten 1951, då i Olof Molanders regi och med Lars Hanson i titelrollen.

Christina Bjerkander
Christina.bjerkander@dramaten.se