Kungliga filharmonikerna på Skansen 3 augusti

31.7.2017 08:15 | Stiftelsen Skansen

Kungliga Filharmonikernas första Skansenkonsert ägde rum redan 1918 och den 3 augusti är det dags igen. Den här gången på Sollidenscenen.

Foto: Dan Hansson

Med den här konserten på Skansens Sollidenscen griper Kungliga Filharmonikerna tillbaka på en fin tradition med två klassiska pärlor – Mozarts uvertyr till operan Trollflöjten och Dvoráks symfoni ”Från nya världen”. Dvorák skrev den under sina år som kompositionsprofessor i Amerika och som blivit en av världens mest spelade och omtyckta symfoniska verk. Ytterligare en anknytning till Amerika vid denna konsert blir det när Terés Löf tonsättaren Amy Beachs (1867-1944) pianokonsert.

MUSIKEN
Wolfgang Amadeus Mozart Uvertyr till Trollflöjten 7 min
Amy Beach Pianokonsert 27 min
Paus 25 min
Antonín Dvorák Symfoni nr 9 "Från nya världen" 44 min

MEDVERKANDE
Kungliga Filharmonikerna
Tung-Chieh Chuang, Dirigent
Terés Löf, piano

Konserten ingår i Skansens ordinarie entré.

TIDIGARE KONSERTER
För nästan 100 år sedan uppträdde Kungliga Filharmonikernas för första gången på Skansen. 1918 stod de på Friluftsteatern. Efter ett uppehåll flyttade orkestern under 1930- och 40-talen sina sommarkonserter till Solliden. Även under 1970-talet och början av 1980-talet framträdde Kungliga Filharmonikerna regelbundet på Sollidens scen.

Foto: Dan Hansson
Foto: Emelie Kroon.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Restaurang Biologi öppnar i Biologiska muséet14.8.2017 07:00Pressmeddelande

Biologi är läran om livet och ingenting kan passa bättre som utgångspunkt för en restaurang med höga ambitioner. För att arbeta hållbart och medvetet med det som vi lever av - mat och dryck - krävs kunskap om biologi. Biologi är också namnet på den nya restaurangen i Biologiska muséet på Djurgården. Den kommer att vara öppen för abonnerade sällskap och event och är ett samarbete mellan Skansen och traktör KC Wallberg från Restauration Gubbhyllan på Skansen.