Kungliga filharmonikerna på Skansen 3 augusti

Kungliga Filharmonikernas första Skansenkonsert ägde rum redan 1918 och den 3 augusti är det dags igen. Den här gången på Sollidenscenen.
Foto: Dan Hansson

Med den här konserten på Skansens Sollidenscen griper Kungliga Filharmonikerna tillbaka på en fin tradition med två klassiska pärlor – Mozarts uvertyr till operan Trollflöjten och Dvoráks symfoni ”Från nya världen”. Dvorák skrev den under sina år som kompositionsprofessor i Amerika och som blivit en av världens mest spelade och omtyckta symfoniska verk. Ytterligare en anknytning till Amerika vid denna konsert blir det när Terés Löf tonsättaren Amy Beachs (1867-1944) pianokonsert.

MUSIKEN
Wolfgang Amadeus Mozart Uvertyr till Trollflöjten 7 min
Amy Beach Pianokonsert 27 min
Paus 25 min
Antonín Dvorák Symfoni nr 9 "Från nya världen" 44 min

MEDVERKANDE
Kungliga Filharmonikerna
Tung-Chieh Chuang, Dirigent
Terés Löf, piano

Konserten ingår i Skansens ordinarie entré.

TIDIGARE KONSERTER
För nästan 100 år sedan uppträdde Kungliga Filharmonikernas för första gången på Skansen. 1918 stod de på Friluftsteatern. Efter ett uppehåll flyttade orkestern under 1930- och 40-talen sina sommarkonserter till Solliden. Även under 1970-talet och början av 1980-talet framträdde Kungliga Filharmonikerna regelbundet på Sollidens scen.

Foto: Dan Hansson
Foto: Emelie Kroon.