Kungliga Operan gick mot normen och blev Årets Marknadsavdelning

Mitt under rådande pandemi valde Kungliga Operan att gå mot normen och satsade på att synas och höras. Och det gav resultat! I konkurrens med 42 nominerade organisationer har tidningen Resumé korat Operans kommunikations- och försäljningsavdelning till vinnare i den prestigefyllda tävlingen Årets Marknadsavdelning.

Glädje på Operans Kommunikations- och försäljningsavdelning efter nyheten om att man är Årets Marknadsavdelning. Foto: Kungliga Operan

Catarina Falkenhav, Operans Kommunikations- och Försäljningschef, mottog utmärkelsen via länk:

– Jag är oerhört rörd, tacksam och stolt över att min fantastiska avdelning fått det här priset, i konkurrens med så många varumärken och starka finalister. Det är en tydlig signal att vi är en avdelning som jobbar modernt och framtidsinriktat.

År 2020 handlade om omställning. En dryg vecka innan pandemin omöjliggjorde fysiska sammankomster lanserades den nya streamingtjänsten Operan Play, och dagen efter att regeringen deklarerat covid-19 som en samhällsfarlig sjukdom sändes den första föreställningen, Wagners Valkyrian.

Juryns motivering lyder: ”Årets vinnare går emot normen. Att så snabbt ställa om och se möjligheterna, agera kreativt, arbeta korsfunktionellt – hela tiden med kundens bästa i fokus imponerar. Att lyckas ta det gamla arvet och modernisera det snabbt under parollen ’När kunderna inte får komma till Operan, kommer Operan till Operan’.”

Torbjörn Eriksson
Kungliga Operan, 070-6344353