KUNGLIGA OPERAN STÄLLER IN HELA VÅRENS FÖRESTÄLLNINGAR – KRAFTFULL SATSNING PÅ OPERAN PLAY FÖR SKOLAN

Kungliga Operan ställer in resterande del av vårens föreställningar på grund av coronaviruspandemin. Samtidigt blickar Operan framåt och utökar satsningen på den digitala kanalen Operan Play med fler produktioner som riktar sig till skolorna i hela Sverige. Och efter påsk kommer den nya säsongen att presenteras.

Unga på Operan har verksamhet året om på Operan - nu utökar man med regelbundna program på Operan Play. Foto: Kungliga Operan/Markus Gårder

“Kulturens roll blir viktigare än någonsin i dessa tider av hemmasittande och digital uppkoppling”, säger Operans VD Birgitta Svendén och fortsätter: “Operan har idag möjlighet att nå människor oavsett var man befinner sig och vi vill nå så många som möjligt med vår konst. I och med vårt beslut att ställa in vårens föreställningar, satsar vi mer kraft på Operan Play. Vi utökar antalet live-sändningar till tre per vecka och varje lördag publicerar vi en ny fullängdsföreställning. Nästa uppgift för Operan Play är vad vi kan göra för barn och unga – i hela Sverige.”

Svenska skolan har, på bara några veckor, gjort en enorm digital utveckling och många skolor bedriver undervisning på distans. Nu startar Kungliga Operans avdelning Unga På Operan en digital verksamhet på Operan Play och publicerar fler föreställningar kompletterat med digitala lärarhandledningar. Närmast blir det barockoperan Orlando i ny tappning; Örjan Anderssons allkonstverk Orfeus & Eurydike samt Pija Lindenbaums publiksuccé Min mamma är en drake. Dessutom kommer ett helt nytt filmformat för barn i låg- och mellanstadiet att tas fram.

“Med hjälp av Operan Play kan vi äntligen välkomna alla Sveriges barn till Kungliga Operan”, säger Anna Karinsdotter, chef för Unga på Operan. “Förutom att vi publicerar barn- och unga-föreställningar satsar nu vi på att ta fram ett roligt och engagerande material för barnen i åldern 6-10 år. Pedagogerna kan använda det både i klassrummet och i den nya digitala undervisningen som ett komplement till ämnen som t ex historia, bild, musik, svenska, idrott eller slöjd.”

Tanken bakom det nya formatet är att eleverna ska få lära känna det kulturhistoriska Operahuset och alla de konstarter som huset rymmer. Det första materialet finns tillgängligt på Operan Play från och med den 20 april. Det krävs inget login och ingen avgift och satsningen vänder sig till samtliga skolor i hela Sverige.

Varje år når Unga på Operan mellan 50.000 - 60.000 barn via verksamheten i Operahuset och ute bland skolor och med denna satsning hoppas Operan att nå minst dubbelt så många barn.

Birgitta Svendén avslutar: “Det var med stor sorg i hjärtat vi beslutade oss för att ställa in hela vårens föreställningar. Men, vi vill blicka framåt och förbereder oss för höstens produktioner och vår nya säsong 20/21 som presenteras efter påskledigheten. Det är viktigt att efter coronaviruset tro på en tillvaro och få planera för en framtid.”

Inställda föreställningar i vår inkluderar även det stora nationaldagsfirandet 6 juni på Haga. Operan planerar istället för ett annat slags nationaldagsfirande som ska sändas på Operan Play.

Unik världspremiär av Alexander Ekman i Corona-anpassad koreografi14.9.2020 13:03:39 CESTPressmeddelande

Idag går dansarna i Kungliga Baletten för första gången upp på stora scenen efter att ha tränat i skift. Och den 26 september öppnar Kungliga Operan igen efter att ha varit stängd för publika evenemang i mer än 6 månader. På programmet står världspremiären av SHIFT | CACTI, signerad av koreografen Alexander Ekman. Ekman är vid 36 år vår internationellt mest spelade och uppmärksammade koreograf. SHIFT är urpremiär, CACTI har redan spelats av över 20 kompanier, men ges nu för första gången i Sverige.

The autumn season opens at the Royal Swedish Opera – a world premiere by choreographer Alexander Ekman and singer-songwriter Rufus Wainwright’s Prima Donna25.8.2020 10:32:44 CESTPressmeddelande

On September 26, the Royal Swedish Opera opens its doors to a new season with two premieres. First Alexander Ekman’s SHIFT | CACTI, and on 10 October Rufus Wainwright’s opera Prima Donna. The opening date has been moved forward, which means that Les Ballets Suédois will premiere at a later date and the ballet double bill Carmen/Suite en Blanc has been cancelled. «We work with a high degree of flexibility. At the moment we are doing everything we can to welcome a live audience and ensure that our artists and staff can do what they do best through productions that have been adapted to the current pandemic situation, » says CEO and Artistic Director Opera Birgitta Svendén.

Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman och singer-songwritern Rufus Wainwrights Prima Donna14.8.2020 09:08:37 CESTPressmeddelande

Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI och den 10 oktober Rufus Wainwrights opera Prima Donna. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären Les Ballets Suédois skjuts framåt i tiden och att balettprogrammet Carmen/Suite en Blanc ställs in. »Vår verksamhet bygger i hög grad på flexibilitet och just nu gör vi allt vi kan för att återigen få möta publiken live och ge våra artister och medarbetare möjlighet att göra det dom är bäst på med hjälp av corona-anpassade produktioner«, säger VD och operachefen Birgitta Svendén.

Alexander Ekman and the Royal Swedish Opera launch an artists’ lab during the pandemic4.6.2020 17:48:23 CESTPressmeddelande

Choreographer Alexander Ekman will be creating for the Royal Swedish Ballet in which the dancers will perform in the Opera House at a safe distance. On Monday, Ekman, the dancers of the Royal Ballet and the composer Mikael Karlsson launched an experimental lab with presentation on the main stage on September 26. »It’s exciting with new forms of art. That's why I'm inspired by creating in new frameworks and I’m curious about what it means,« says the award-winning, internationally praised choreographer.